پیدا شدن ۹۲ مهاجر برهنه در مرز یونان و ترکیه

علت برهنه بودن مهاجران همچنان نامشحص است، اما برخی بر این باورند که این اتفاق می‌تواند ناشی از بدرفتاری پلیس ترکیه با این گروه از مهاجران باشد

دولت یونان انتظار دارد دولت ترکیه در این خصوص تحقیق کند- Sakis MITROLIDIS / AFP

 دولت یونان در روز شنبه ۱۵ اکتبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که گروهی متشکل از ۹۲ مهاجر غیرقانونی که برهنه و زخمی در نزدیکی مرزهای این کشور پیدا شده بودند را نجات داد. 

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی پلیس یونان، این گروه از مهاجران همگی مرد بودند و روز جمعه در مکانی نزدیک به رودخانه اوروس، که مرز یونان و ترکیه را مشخص می‌کند، پیدا شدند. به‌ گفته پلیس یونان، تحقیقات نشان می‌دهد که این مهاجران با قایق‌های لاستیکی از این رودخانه عبور کرده‌ و وارد خاک یونان شده‌اند. 

خبرگزاری رویترز نوشته است که علت برهنه بودن مهاجران همچنان نامشخص است، اما برخی بر این باورند که این اتفاق می‌تواند ناشی از بدرفتاری پلیس ترکیه با آنها باشد.

نوتیس میتاراچی، وزیر مهاجرت یونان، نیز با انتشار توییتی به این موضوع واکنش نشان داد و رفتار دولت ترکیه با مهاجران را «شرم تمدن» خواند. به‌گفته میتاراچی، دولت یونان انتظار دارد دولت ترکیه در ارتباط با این موضوع تحقیق کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌ وجود خبرگزاری رویترز نوشت که دولت ترکیه به سئوالات آنها در این مورد پاسخی نداده است.

در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶، که به‌ واسطه مهاجرت نزدیک به یک میلیون شهروند سوریه، افغانستان و عراق اروپا با بحران مهاجرت روبرو شد، یونان در خط مقدم این بحران قرار گرفت. 

با این‌حال در سال‌های اخیر بحران مهاجرت به‌ صورت نسبی کاهش یافته اما مقام‌های یونانی می‌گویند شمار افرادی که اخیرا از طریق مرز زمینی ترکیه وارد خاک یونان شده‌اند افزایش داشته است. از این‌رو دولت یونان از ترکیه خواسته است بر طبق توافق سال ۲۰۱۶ عمل کند؛ توافقی که بر اساس آن آنکارا پذیرفت در ازای دریافت میلیاردها یورو از کشورهای اروپایی اقداماتی انجام دهد که مهار ورود مهاجران به خاک اروپا را در پی داشته باشد. 

از سوی دیگر ترکیه نیز بارها یونان را متهم کرده که دولت این کشور مهاجرانی که از طریق مرز زمینی یا آبی وارد خاکش می‌شوند را با توسل به زور و خشونت به عقب می‌راند.

بیشتر از جهان