کره شمالی دو موشک بالستیک دیگر شلیک کرد

تنش در شبه جزیره کره بالا گرفته است

این آزمایش‌ها اقدام تازه‌ای محسوب نمی‌شوند و برنامه توسعه تسلیحاتی کره شمالی سال‌ها است که ادامه دارد - Anthony WALLACE / AFP

کره شمالی ظرف دو هفته گذشته، هشت موشک بالستیک شلیک کرد که به نگرانی‌ شدید واشنگتن و متحدانش در توکیو و سئول دامن زد. در نتیجه این اقدام‌ها، تنش‌ در شبه جزیره کره بالا گرفته است؛ زیرا ایالات متحده و متحدانش آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی را بی پاسخ نگذاشته‌اند.

مقام‌های پایتخت کره جنوبی گفته‌اند که افزایش پرتاب موشک‌های کره شمالی نشان‌دهنده این است که این کشور برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷، بیش از هر زمان دیگری به از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای نزدیک شده، چون بعد از ماه‌ها، آمادگی‌هایی در پایگاه آزمایشی کره شمالی دیده شده است.

توشیرو اینو، وزیر دفاع ژاپن، نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اعلام این خبر که هر دو موشک‌ اخیر روز یکشنبه در ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری و برد ۳۵۰ کیلومتری پرواز کردند، گفت: «آن‌ها بیرون منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن سقوط کردند و مقام‌ها در حال بررسی نوع موشک‌ها هستند.»

به نوشته رویترز، ارتش آمریکا بعد از این پرتاب‌ها، با متحدان و شرکای خود درباره «اثر بی‌ثبات‌کننده» برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک کره شمالی گفت‌وگو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند بر اساس ارزیابی ایالات متحده، پرتاب‌های اخیر تهدیدی برای کارمندان این کشور یا متحدانش محسوب نمی‌شود، فرماندهی اقیانوس هند-آرام آمریکا مستقر در هاوایی در بیانیه‌ای، اعلام کرد: «تعهدات ایالات متحده در قبال دفاع از کره جنوبی و ژاپن همچنان به قوت خود باقی است.»

استقرار ناو هواپیمابر ایالات متحده آمریکا در آب‌های نزدیک به شبه جزیره کره، اقدامی است که مقام‌های کره جنوبی آن را «بسیار غیرعادی» قلمداد کرده‌اند.

ایالات متحده و متحدانش شلیک موشک‌های اخیر از منطقه مونچئون در سواحل شرقی کره شمالی را «تحریکی جدی» خواندند. به نوشته سی‌ان‌ان، آن‌ها اکنون به دنبال نشانه‌هایی از تشدید بیشتر تنش‌ها مانند آزمایش هسته‌ای احتمالی‌اند که اولین آزمایش این کشور در نزدیک به پنج سال اخیر خواهد بود و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، را با بحران جدیدی در سیاست خارجی مواجه می‌کند.

مقام‌های کره جنوبی طی تماس تلفنی با ژاپن و ایالات متحده، به این دیدگاه مشترک رسیده‌اند که این پرتاب‌های موشکی علاوه بر خطر برای حمل‌و‌نقل هوایی غیرنظامی، صلح و امنیت منطقه و جامعه بین‌المللی را تهدید می‌کند. در همین حال، توکیو نیز اعلام کرد که پرتاب‌های مکرر کره شمالی را تحمل نخواهد کرد.

این آزمایش‌ها اقدام تازه‌ای محسوب نمی‌شوند و برنامه توسعه تسلیحاتی کره شمالی سال‌ها است که ادامه دارد؛ اما این هشتمین پرتاب از این دست از ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۲ تاکنون است. با این همه، کره شمالی روز شنبه اعلام کرد که هدفش دفاع از خود در برابر تهدید مستقیم نظامی آمریکا است و به امنیت همسایگانش آسیب نزده است.

این تنش‌ها در سال ۲۰۱۷ آغاز شدند. در آن سال، کره شمالی طی بازه‌ای یک ساله، ۲۳ موشک پرتاب کرد؛ اما با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در ایالات متحده و سفر او به کره شمالی، میان این رهبران دو کشور ارتباط ویژه‌ای برقرار شد و در نتیجه مذاکرات میان آن‌ها، کره شمالی تعهد کرد که پرتاب‌های موشکی را متوقف کند و ظاهرا چندین تاسیسات و پایگاه آزمایش‌های هسته‌ای را از بین برد. ایالات متحده نیز رزمایش‌های نظامی گسترده‌ خود با کره جنوبی و سایر متحدانش در منطقه را به حالت تعلیق درآورد. اما این مذاکرات در نهایت ناتمام ماند و با پایان گرفتن دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، امیدها برای توافقی که به کاهش جاه‌طلبی هسته‌ای کره شمالی منجر شود، نیز رنگ باخت.

بعد از همه‌گیری کووید-۱۹، کره شمالی چهار بار در سال ۲۰۲۰ و هشت بار در سال ۲۰۲۱ موشک پرتاب کرد. به گفته کارل شوستر، مدیر سابق عملیات مرکز اطلاعات مشترک فرماندهی اقیانوس هند-آرام آمریکا، قصد کیم جونگ اون از این اقدام جلب توجه بین‌المللی است و درعین حال می‌خواهد به ژاپن و ایالات متحده فشار بیاورد تا با او تعامل کنند.

گفتنی است کره جنوبی و ایالات متحده روز جمعه، در واکنش به پرتاب‌های موشکی کره شمالی مانور دریایی مشترکی برگزار کردند و ایالات متحده تحریم‌های تازه‌ای را علیه این کشور وضع کرد. با این حال، کارشناسان معتقدند این نمایش قدرت شاید بتواند برای منصرف کردن کره شمالی از شروع جنگ مفید باشد، اما با این اقدام‌ها نمی‌توان جلو آزمایش‌های هسته‌ای یا ادامه پرتاب‌های موشکی کره شمالی را گرفت. ضمن آنکه در صحنه بین‌المللی هم به دلیل عقب‌نشینی مسکو و پکن، تلاش‌های ایالات متحده برای تنبیه کره شمالی با شکست مواجه شده است.

بیشتر از جهان