افغانستان در رتبه ۱۰۹ کشورهای گرسنه جهان قرار گرفت

شاخص گرسنگی در افغانستان به‌شدت سقوط کرده و به مرحله جدی رسیده است 

در حال حاضر تنها وضعیت ۱۲ کشور اکثرا آفریقایی بدتر از افغانستان است - AFP

بر اساس داده‌های تازه شاخص گرسنگی جهان، افغانستان بار دیگر با سقوط و کاهش رتبه در میان ۱۲۱ کشور جهان، این بار در رده ۱۰۹ قرار گرفته است. بر اساس این گزارش که هر سال در ماه اکتبر منتشر می‌شود، افغانستان در حال حاضر از جمله کشورهای محسوب می‌شود که با گرسنگی جدی مواجه‌اند.

در حال حاضر تنها وضعیت ۱۲ کشور اکثرا آفریقایی بدتر از افغانستان است و شاخص گرسنگی در این کشورها در سطح هشداردهنده و بالاتر از هشداردهنده قرار دارد. بر اساس این گزارش، ۲۹.۸ درصد مردم افغانستان سوءتغذیه دارند و ۵.۱ درصد از کودکان در سن زیر پنج سال جان خود را از دست می‌دهند.

این گزارش همچنین اعلام می‌کند که ۳۸.۲ درصد کودکان افغان مشکل کوتاه‌قدی‌ دارند که ناشی از فقدان تغذیه سالم است و نرخ مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال حدود ۵.۸ درصد است. نزدیک‌ترین کشور منطقه به افغانستان هند است که در رده ۱۰۷ قرار دارد و با ۲۹.۱ امتیاز در رده کشورهای با سطح گرسنگی جدی است.

پاکستان نیز که در این فهرست در رده ۹۹ جای گرفته، با مشکل گرسنگی در سطح حاد روبرو است. در این فهرست، جمهوری اسلامی ایران در رده نوزدهم و در رده کشورهای با سطح گرسنگی پایین قرار دارد.

این گزارش دلایل وضعیت گرسنگی در افغانستان را خشکسالی، بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی و فقر شدید می‌داند که افغانستان از سال‌های طولانی با آن مواجه است. همچنان پیامدهای افزایش جهانی قیمت مواد غذایی و سوخت به دلیل جنگ اوکراین دلایل دیگری‌اند که افغانستان را با چالش گرسنگی شدید مواجه کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، این گزارش نشان می‌دهد که افغانستان نسبت به سال‌های قبل، وضعیت بهتری دارد. افغانستان بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷، در رده‌بندی شاخص گرسنگی جهان بدترین وضعیت را داشت و با ۵۰.۳ امتیاز، ته جدول کشورهای گرسنه جهان و در چارچوب کشورهای با هشدار بالا، قرار گرفته بود. از سال ۲۰۰۷، وضعیت به‌تدریج بهتر شد و افغانستان با ۳۸.۷ امتیاز در رده کشورهای درگیر با گرسنگی جدی قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۴، افغانستان امتیاز ۳۰.۶ دریافت کرد و حالا در سال ۲۰۲۲ با ۲۹.۹ امتیاز، همچنان در میان کشورهایی قرار دارد که با سطح گرسنگی جدی مواجه‌اند. در نرخ مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال نیز تغییراتی نسبی رخ داده و از ۱۰ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۵.۱ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

با این حال، نگرانی جامعه جهانی از افزایش نرخ گرسنگی در افغانستان همچنان وجود دارد. سازمان ملل متحد هشدار داد که زمستان پیش رو برای افغانستان می‌تواند پرچالش باشد. این نهاد جهانی برای کمک به مردم افغانستان در زمستان پیش‌ رو، بیش از یک میلیارد دلاری از جهان کمک خواسته است.

شاخص گرسنگی جهان یک گزارش بررسی‌شده است که دو سازمان «کانسرن ورلدواید» (concern worldwide) و «ولت هونگر هیلفه» (welthhungerhilfe) منتشر می‌کنند. این گزارش برای ارزیابی ناکامی یا موفقیت در مبارزه با گرسنگی تهیه می‌شود. اهداف عمده این گزارش افزایش درک و آگاهی مبارزه با گرسنگی، ارائه راهی برای مقایسه سطوح گرسنگی بین کشورها و مناطق و توجه به مناطق دارای سطح گرسنگی بالاتر یا افزایش‌یافته و تلاش بیشتر برای از بین بردن گرسنگی در جهان عنوان شده است.

بیشتر از اقتصاد