عربستان سعودی جمهوری موز نیست

بایدن در سخنرانی‌های انتخاباتی‌ خود قول داده بود عربستان سعودی را به انزوا بکشاند

«عربستان سعودی با رویکرد متوازنش در حوزه بازار انرژی و سیاست خارجی، رکن اساسی امنیت و ثبات در منطقه و جهان است» - AFP

بیانیه و توضیح وزارت امور خارجه عربستان سعودی به نمایندگی از دولت این کشور در واکنش به هیاهو و غوغایی که آمریکا، یا به‌طور دقیق‌تر دولت بایدن و حزب دموکرات او، درقبال عربستان سعودی به پا کردند، در تاریخ روابط عربستان سعودی و‌ آمریکا، یک نقطه عطف به‌شمار می‌رود.

مقام‌های آمریکایی در واشنگتن به‌شدت آشفته و خشمگین‌اند و پیوسته عربستان سعودی را تهدید می‌کنند؛ زیرا گروه کشورهای اوپک‌پلاس با توجه به برآوردها، تجربیات این سازمان و تجارب کشورهای صادرکننده نفت، تصمیمی اتخاذ کرد که هم به سود نفتی است که کشورهای عضو اوپک‌پلاس تولید می‌کنند و هم منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده را در بازار نفت جهانی تامین می‌کند.

هرچند این تصمیم همه کشورهای عضو اوپک‌پلاس بوده، خشم بایدن و افرادش تنها متوجه عربستان سعودی شده است. شکی نیست که عربستان سعودی در این سازمان، اهمیتی ویژه و محوری دارد، اما تصمیم اخیر، گروهی اتخاذ شده است و همه کشورهای عضو در آن نقش داشته‌اند.

نباید فراموش کرد که تنش‌زایی علیه ریاض که در گذشته ریشه دارد و با گذشت زمان عمیق‌تر شده است، ناشی از توهمات ایدئولوژیک لیبرال‌های همفکر اوباما است؛ به‌ویژه پس از آنکه بایدن در سخنرانی‌های انتخاباتی‌ خود قول داد عربستان سعودی را به انزوا بکشاند.

البته در چنین شرایطی بهترین و سریع‌ترین روش برای ابراز واکنش، صراحت و پرده‌برداری از حقایق است و بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی واکنشی صریح و قاطع در برابر یاوه‌سرایی‌های تبلیغاتی هواداران اوباما و بایدن بود؛ به‌ویژه اینکه در این بیانیه آمده است: «تلاش برای پنهان کردن حقایق درباره موضع عربستان سعودی در قبال بحران اوکراین مایه تاسف است و نمی‌تواند موضع قبلی عربستان سعودی و رای آن به حمایت از قطعنامه‌های صادرشده در سازمان ملل در مورد بحران روسیه و اوکراین و رد هرگونه تجاوز به حاکمیت و قلمرو کشورها را تغییر دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امور خارجه عربستان سعودی با اشاره به اینکه «دولت عربستان سعودی از طریق رایزنی‌های مستمر با دولت آمریکا به‌صراحت اعلام کرد که همه تحلیل‌های اقتصادی نشان می‌دهند به تعویق انداختن تصمیم‌گیری برای مدت یک ماه، همان‌گونه که پیشنهاد شد، پیامدهای اقتصادی منفی خواهد داشت»، به عامل اصلی خشم بایدن و گروه هوادارش اشاره کرد. البته همه می‌دانند که واکنش اخیر دولت بایدن ناشی از خشم سیاسی، فرصت‌طلبی موقت و تلاش برای به دست آوردن محبوبیت زودگذر مردمی برای انتخابات میان‌دوره‌ای در ایالات متحده است.

نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، با اشاره به این موضوع، گفت: «عربستان سعودی با رویکرد متوازنش در حوزه بازار انرژی و سیاست خارجی، رکن اساسی امنیت و ثبات در منطقه و جهان است.»

علاوه بر این، بحران افزایش قیمت‌ها نیز مسئولیت داخلی آمریکا است؛ به‌ویژه اینکه شرکت‌های داخلی پالایش نفت نیز از سوی هواداران اوباما و بایدن با همان اتهام‌هایی روبرو شده‌اند که اوپک و عربستان سعودی با آن مواجه‌اند.

در همین راستا، انس الحجی، کارشناس مسائل انرژی، در مقاله‌ای نوشت: «مشکلات انرژی که ایالات متحده به‌طورکل و کالیفرنیا به طور خاص، با آن مواجه‌اند، ناشی از چالش‌های داخلی و سیاست‌های یک‌جانبه دولت است که امنیت انرژی را قربانی راهکارهای جلوگیری از تغییرات اقلیمی کرد و سرانجام هر دو را از دست داد.»

به نظر من، آمریکایی‌ها باید به شنیدن چنین گفتمان صریحی با واشنگتن عادت کنند. بیانیه عربستان سعودی نه واکنشی خصمانه‌ بود و نه کودتا علیه منافع راهبردی و تاریخی که دو کشور را در زمینه‌های مختلف با هم پیوند می‌دهد؛ بلکه اشاره به سخنان عادل الجبیر است که گفته بود: «عربستان سعودی جمهوری موز نیست.»

در گزارش مارتین شولوف، خبرنگار روزنامه گاردین در خاورمیانه، آمده است: «ریاض به‌گونه‌ای با نفت معامله می‌کند که در گام اول، منافع عربستان سعودی و بقیه متحدان در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک پلاس) تامین شود».

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه