کمک بشردوستانه ۴۰۰ میلیون دلاری عربستان سعودی به اوکراین

زلنسکی از محمد بن سلمان به دلیل حمایت از حاکمیت ارضی اوکراین قدردانی کرد

ولیعهد عربستان سعودی از کاهش تنش میان کی‌یف و مسکو حمایت می‌کند - SPA / AFP

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور ۴۰۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه به اوکراین ارائه خواهد کرد.

این خبرگزاری همچنین افزود که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز جمعه ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین تماس تلفنی داشته است.

بنا به گزارش این رسانه، ولیعهد عربستان سعودی بر آمادگی ریاض برای ادامه تلاش‌ها به منظور میانجی‌گری و حمایت از هر آنچه به کاهش تنش میان کی‌یف و مسکو کمک می‌کند، تاکید کرد.

زلنسکی در تماس تلفنی با ولیعهد عربستان سعودی، از محمد بن سلمان به دلیل حمایت از حاکمیت ارضی اوکراین قدردانی کرد.

عربستان سعودی به تازگی به قطعنامه سازمان ملل متحد در مورد به رسمیت نشناختن الحاق چهار منطقه شرق اوکراین به خاک روسیه، رای مثبت داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این در تاریخ ۲۱ سپتامبر (سی‌ام شهریور) با میانجی‌گری عربستان سعودی، روسیه ۱۰ اسیر جنگی بازداشت‌شده در اوکراین را آزاد کرد. اسیران آزاد شده شهروندان آمریکا، بریتانیا، کرواسی، سوئد و مراکش‌ بودند و هواپیمای حامل آنان در ریاض فرود آمد.

این اقدام با استقبال بین‌المللی مواجه شد. لیز تراس، نخست‌وزیر بریتانیا در توییتی نوشت که «پس از ماه‌ها تردید و رنج آنان و خانواده‌هایشان، آزاد‌ی این افراد یک خبر بسیار خوب است.»

رابرت جنریک، قانونگذار بریتانیایی نیز با استقبال از آزادی اسرا گفت که یکی از بریتانیایی‌های آزاد شده «ایدن اسلین» نام دارد که دادگاهی در منطقه خودمختار دونتسک او را به اعدام محکوم کرده بود.

شاهزاده محمد بن‌ سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه روابط خوبی دارد و دو کشور در گروه نفت اوپک‌ پلاس همکاری دارند. عربستان سعودی با وجود فشارهای واشینگتن برای منزوی کردن روسیه، روابطش با روسیه را حفظ کرده است و در عین حال برای کاهش تنش میان مسکو و کی‌یف تلاش می‌کند.

رستم اومرییف، مشاور و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری اوکراین، ماه سپتامبر در جده با ولیعهد عربستان سعودی ملاقات کرد. در آن دیدار شاهزاده محمد بن‌سلمان بر تلاش ریاض و جامعه بین‌المللی در یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران موجود تاکید کرد. در ماه ژوئن نیز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با وزیران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض ملاقات کرده بود.

 

بیشتر از جهان