ایران: با «اقدام متناسب» به اخراج سفیرمان از اوکراین پاسخ می‌دهیم

سفیر ایران در اوکراین در پی برملا شدن استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران، اخراج شد

روزنامه کیهان روز شنبه نوشت ایران صدها پهپاد به روسیه فروخته است و تایید کرد که از این پهپادها در جنگ علیه اوکراین استفاده می‌شود- The Strategic Communications Directorate of the Ukrainian Armed Forces/Handout via REUTERS 

حکومت ایران در واکنش به اخراج سفیرش از اوکراین، ابراز تاسف و اعلام کرد این اقدام بر اساس گزارش‌های تاییدنشده رسانه‌های خارجی صورت گرفته است. اوکراین علت این کار را استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران عنوان کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، جمعه شب در پیامی گفت ارتش این کشور هشت پهپاد ساخت ایران را سرنگون کرده است و اعلام کرد که سفیر ایران اخراج شده و سطح روابط دو کشور تنزل داده شده است. در نتیجه، برخی دیگر از دیپلمات‌های ایرانی نیز باید کی‌یف را ترک کنند.

زلنسکی گفت: «امروز، ارتش روسیه با پهپادهای ایرانی به منطقه دنیپروپترووسک و اودسا حمله کرد. من از وزارت امور خارجه خواستم به این موضوع پاسخ قاطع بدهد.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، از تصمیم کی‌یف ابراز تاسف کرد و گفت این تصمیم «بر اساس گزارش‌های تاییدنشده و ناشی از فضاسازی رسانه‌ای طرف‌های خارجی» بوده است. او هیچ اشاره‌ مستقیمی به پهپادها نکرد و استفاده روسیه از آن‌ها را تکذیب نکرد. رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی را تایید کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنعانی گفت سیاست جمهوری اسلامی درباره حمله روسیه به اوکراین «بی‌طرفی فعال» است و تهران مخالف جنگ و خواهان «حل‌و‌فصل سیاسی اختلافات به دور از خشونت» است. او در ضمن گفت حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در ماه‌های گذشته سعی کرده است با همتایان روس و اوکراینی‌اش در تماس مکرر باشد تا به حل بحران کمک کند.

سخنگوی وزیر خارجه گفت ایران به تصمیم اوکراینی‌ها با «اقدام متناسب» پاسخ می‌دهد و از کی‌یف خواست تحت تاثیر «طرف‌های ثالث که به‌دنبال تخریب روابط دو کشور هستند» قرار نگیرد.

این در حالی است که نزدیکی حکومت ایران به روسیه باعث شده است مقام‌های این کشور به‌هیچ‌وجه حمله روسیه به اوکراین را محکوم نکنند. علی خامنه‌ای در اولین سخنرانی‌اش راجع به این جنگ، حتی اسم اوکراین را بر زبان نیاورد. رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران به‌شدت به زلنسکی حمله کرده‌اند و برخی با ادبیاتی یهودستیزانه او را به سخره گرفته‌اند.

روزنامه کیهان روز شنبه نوشت ایران صدها پهپاد به روسیه فروخته است و تایید کرد که از این پهپادها در جنگ علیه اوکراین استفاده می‌شود. بنا بر اعلام ارتش اوکراین، پهپاد «مهاجر ۶» از جمله پهپادهای مورد استفاده مسکو است.