دیوارنگاره «زنان سرزمین من» برای «اصلاح» برچیده شد

مهرداد معظمی، مدیر روابط عمومی سازمان اوج در توییتر نوشت: نظر به اصلاح طرح فعلی دیوارنگاره، تا بازگشت مجدد این طرح، امشب طرح جدید رونمایی می‌شود

به‌دنبال اعتراض‌های گسترده و مخالفت‌های شماری زیادی از هنرمندان و ورزشکاران زن که تصویرشان بدون اجازه‌ آن‌ها در طراحی دیوارنگاره «زنان سرزمین من» کار شده بود، این دیوارنگاره حکومتی، یک روز بعد از نصب برچیده شد.

سازمان هنری رسانه‌ای اوج، نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طراح این دیوارنگاره با محوریت «برجسته کردن نقش‌‌های اجتماعی زنان در جامعه ایران» بود.

مهرداد معظمی، مدیر روابط عمومی سازمان اوج در توییتر نوشت: «نظر به اصلاح طرح فعلی دیوارنگاره، تا بازگشت مجدد این طرح، امشب طرح جدید رونمایی می‌شود.»

بسیاری از تحلیل‌گران اجتماعی-سیاسی، این اقدام شهرداری تهران را مرتبط با اعتراض‌های ضد‌حکومتی کنونی در ایران و در واکنش به شعار محوری و فراگیر اعتراض‌های مردم ایران یعنی «زن-زندگی-آزادی» توصیف کرده‌اند.

برخی دیگر از منتقدان هم این اقدام شهرداری تهران را نوعی «بهره‌گیری سیاسی» و مغایر با رویکرد تثبیت‌شده حکومت ایران در قبال زنان می‌‌دانند. رویکردی که صرفا بر «نقش مادری» زنان تاکید دارد و هویت اجتماعی زنان را در حاشیه قرار می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین ارتباط، رضا درمیشیان، فلیم‌ساز در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: عکسی که از ژاله علو، گوینده و هنرمند سینما و تلویزیون، در دیوارنگاره «زنان سرزمین من» کار شد، متعلق به نوشین جعفری عکاسی است که هم‌اکنون در زندان به‌سر می‌برد.

فاطمه معتمدآریا و مرضیه برومند، از بازیگران سینما ایران، از جمله زنانی بودند که روز پنجشنبه به‌فاصله کوتاهی بعد از نصب دیوار‌نگاره در میدان ولیعصر تهران، نسبت به آن اعتراض کردند و خواهان حذف تصویر خود از این اقدام تبلیغاتی-حکومتی شهرداری تهران شدند.