حمایت هنرمندان، ورزشکاران و پزشکان از خیزش مردم علیه جمهوری اسلامی شتاب گرفت

حمایت چهره‌های هنری، ورزشی، وکلا و پزشکان در حالی با شتاب در حال گسترش است که استادان دانشگاه نیز در حال پیوستن به مردم‌اند

با ادامه تظاهرات در ده‌ها شهر، منطقه و دانشگاه سراسر ایران در چهارمین هفته خیزش علیه جمهوری اسلامی، حمایت هنرمندان، بازیگران، ورزشکاران، وکلا، استادان دانشگاه و جامعه پزشکی از این خیزش شتاب گرفته و به سرعت در حال گسترش است. فاطمه معتمدآریا و محمد عمرانی، بازیگران سینما، روز پنجشنبه ۲۲ مهرماه، با انتشار ویدیوهایی به کشتار نوجوانان و مردم اعتراض کردند و صدها تن از هنرمندان، ورزشکاران، وکلا، پزشکان و استادان دانشگاه نیز با انتشار پست‌ها، نامه‌ها و بیانیه‌هایی از خیزش مردم ایران حمایت کردند.

فاطمه معتمدآریا، بازیگر سرشناس سینمای ایران، نیز با انتشار ویدیویی خود را مادر تمام دختران و پسرانی خواند که در تظاهرات کشته شده‌اند و خواهان حذف تصویرش از دیوار نگاره‌ سازمان سینمایی اوج، وابسته به سپاه، با عنوان «زنان سرزمینم» در میدان ولیعصر تهران شد.

معتمدآریا با انتشار ویدیویی درحالی‌که حجاب از سر برداشته است، مقابل دوربین گفت: «من در سرزمینی که در میدان‌هایش بچه‌های جوان، دختران کوچک و‌ جوانان آزادیخواه را می‌کشند، زن به حساب نمی‌آیم، من مادر مهسا امینی و سارینا اسماعیل‌زاده، مادر تمام بچه‌هایی هستم که کشته شدند. من مادر همه سرزمین ایرانم، نه زن در سرزمین قاتلان.»

 مرضیه برومند، کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون، نیز در صفحه اینستاگرامش به نصب عکسش در این دیوار نگاره اعتراض کرد و نوشت: «عکس مرا از دیواری که زیرش بچه‌ها و جوان‌ها را سرکوب کردید بردارید. نسبت مرا با شما همواره مردم تعیین کرده‌اند. من همواره در کنار مردم بودم، از این پس هم خواهم بود و به هیچ گروه و دسته‌ای چه در داخل و چه در خارج از کشور اجازه نخواهم داد از هویت فرهنگی‌ام در جهت منافع خود سوء‌استفاده کنند.»

پروانه کاظمی، کوهنورد فاتح اورست، نیز در اعتراض به قرار دادن عکسش در دیوار نگاره میدان ولیعصر، نوشت: «شرم باد که فقط برای سوءاستفاده، از تصویر ما زنان ایران استفاده می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کوهنورد فاتح اورست گفت: «از دیدن عکسم در این نگاره درحالی‌که تصویر زنان و مردان خون‌آلود میهنم در همین خیابان‌ها نقش می‌بندد، خشمگینم.»

پانته‌آ بهرام، بازیگر تئاتر و سینما، نیز عکسی بدون حجاب که بخشی از صورتش زخمی بود در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد‌. این بازیگر به‌طور مستقیم به ضرب‌وجرح به دست نیروهای امنیتی اشاره نکرد، اما نوشت که به دنبال فراخوان برای تجمع اعتراضی هنرمندان، از بالاترین مراکز امنیتی با هنرمندان تماس گرفته‌اند و آن‌ها را تهدید کرده‌اند.

هدیه تهرانی، بازیگر سرشناس سینمای ایران، نیز که پیش‌تر به کشته شدن مهسا امینی اعتراض و از مردم معترض حمایت کرده بود، روز چهارشنبه ۲۰مهرماه ممنوع‌ الخروج شد و هم‌زمان حساب کاربری‌اش در اینستاگرام نیز بسته شد.

از سوی دیگر، محمد عمرانی، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما با انتشار ویدیویی از خیزش مردم ایران علیه جمهوری اسلامی حمایت کرد. این بازیگر گفت: «مرگ من خیلی دور نیست برای همین می‌خواهم از شر ترس و اضطراب‌هایی که توی این سال‌ها ناجوانمردانه به جانم انداختید خلاص شوم و با آرامش بمیرم، پس دیگر سکوت نمی‌کنم.»

این بازیگر در ادامه ویدیو خطاب به دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی گفت: می‌دانم شما برای ساکت کردن ما انگیزه مادی دارید، ولی انگیزه ما قوی‌تر و عشق به رهایی است. شما مسلح‌ هستید؟ ما هم مسلح هستیم، گرم‌ترین سلاح جهان توی دست ماست؛ خونمان، خون ندا و نوید و نیکا، خون پویا و حدیث و مهسا. چه سلاحی گرم‌تر از خون بچه‌های ایران، از زاهدان تا کردستان. حتما شنیدید که خون بر شمشیر پیروز است، حالا ببینید.»

در میان ورزشکاران نیز بسیاری از قهرمان و ورزشکاران سرشناس از خیزش مردم ایران حمایت کرده‌اند؛ علی کریمی، علی دایی، مهدی مهدوی کیا و ده‌ها بازیکن فعلی و پیشین تیم‌های ملی، ازجمله این ورزشکاران‌اند.

با آنکه حسین ماهینی، کاپیتان پیشین پرسپولیس و کاوه رضایی، فوتبالیست باشگاه تراکتور پس از حمایت از خیزش مردم برای چند روز بازداشت شدند، اما شتاب حمایت ورزشکاران زن و مرد از خیزش مردم افزایش یافته است.

زینب موسوی، ملی‌پوش پیشین و نایب قهرمان یخ‌نوردی و سنگ‌نوردی آسیا و جهان نیز در اینستاگرامش از هشتگ «دیکتاتور به پایان سلام کن» استفاده می‌کند.

انسيه عرفانی، استاد فيزيک مستعفی دانشگاه زنجان، نیز در گفت‌و‌گویی با نشریه علمی نِیچِر سکوت بخشی از استادان دانشگاه‌ها در مقابل سرکوب دانشجویان را سبب شرمساری خواند و گفت: خیابان‌ها غرق خون است و استادان ساکت‌اند و من به‌عنوان عضو هیئت‌علمی که به دانشجویان درس می‌دهد، دیگر نمی‌توانستم ساکت بمانم.»

عرفانی، استاد فیزیک تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پایه زنجان‌، در پی کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت به‌دست گشت ارشاد و در اعتراض به سرکوب مردم معترض، با انتشار پیامی از عضویت در هیئت‌علمی دانشگاه زنجان استعفا داده بود.

از سوی دیگر، ۸۰۰ عضو سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای سرگشاده اعلام کردند که محمد رئیس‌زاده، رئیس این سازمان، با نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی برای سرپوش گذاشتن بر کشته شدن مهسا امینی همدستی کرده است.

آن‌ها در نامه خود تاکید کردند که رئیس سازمان نظام پزشکی، از نام و اعتبار این سازمان برای مشروعیت بخشی به «کمیته سفارشی حقیقت‌یاب برای سرپوش گذاشتن بر علت مرگ مهسا (ژینا) امینی» سوء‌استفاده کرده است.

اعضای سازمان نظام پزشکی در نامه خود با اعتراض به سخنان محمد رئیس‌زاده، رئیس این سازمان که معترضان را «اغتشاشگر و تجزیه‌طلب» خوانده بود، اعلام کردند که بر عهد خود برای حمایت از مطالبات مردمی باقی می‌مانند.

محمد رئیس‌زاده، رئیس بسیج جامعه پزشکی و رئیس دانشکده پزشکی بقیه‌الله وابسته به سپاه پاسداران، سال گذشته با حمایت این نیروی نظامی و با «رد صلاحیت‌» بسیاری از کاندیداهای ریاست نظام پزشکی به این سمت رسیده است.

پیش از این نیز جامعه پزشکی ایران در بیانیه‌ای با امضای بیش از سه هزار و ۵۰۰ پزشک، خواستار حفظ امنيت پزشكان و كارشناسان، توجه به الزام پزشکان به رعايت اسرار بيماران، استفاده نکردن نیروهای امنیتی از تجهیزات بخش بهداشت و درمان ازجمله آمبولانس‌ها برای امور غیر درمانی و منع ورود این نیروها به بیمارستان‌ها شده‌اند.

در این بیانیه جامعه پزشکی همچنین با تاکید بر «رعايت بی‌طرفی پزشكان» و «ممنوعيت ورود هرگونه خشونت به فضای بيمارستان‌ها» و لزوم «تامین امنيت مراكز درمانی»، از رئیس‌ کل سازمان نظام پزشکی کشور خواسته بودند که اجرای مفاد اين بيانيه را پیگیری کند.

جامعه پزشکی ایران پس از پیگیری نکردن رئیس سازمان نظام پزشکی، در دو بیانیه دیگر نیز بر خواسته‌های خود تاکید کرد و هشدار داد که نیروهای امنیتی با ورود به بیمارستان‌ها، تعدادی از معترضان زخمی را نیز بازداشت کرده‌اند و در مواردی سبب آسیب و بستری‌شدن پزشکان و پرستارانی شده‌اند که در برابر آن‌ها مقاومت کرده‌اند.

ده‌ها تن از وکلا نیز روز چهارشنبه برای حمایت از خیزش مردم علیه جمهوری اسلامی، مقابل کانون وکلای مرکز در میدان آرژانتین تهران تجمع کردند، اما نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با گاز اشک‌آور و نیروهای ویژه به آنان حمله و سه تن از وکلا را بازداشت کردند.

حمایت چهره‌های هنری، ورزشی، وکلا و پزشکان در حالی با شتاب در حال گسترش است که استادان دانشگاه نیز در حال پیوستن به مردم‌اند.

در تازه‌ترین مورد  بیش از ۲۰۰ نفر از اساتید دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران، روز چهارشنبه ۲۰ مهرماه در بیانیه‌ای حمله نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران به دانشگاه شریف را «حمله وحشیانه» خواندند و به سرکوب دانشجویان و مردم اعتراض کردند.

جمعی از استادان دانشگاه زنجان نیز در بیانیه‌ای خیزش مردم و دانشجویان را «اعتراض‌های فراگیر» خواندند، از آن حمایت کردند و گفتند: «ترس از هزینه‌های ابراز نظر، آرمان‌خواهی و ظلم‌ستیزی را خلاف ارزش‌های انسانی و اخلاقی می‌دانند و خواستار شنیده شدن اعتراض‌ها و عدم برخورد خشونت‌بار با معترضان شدند.