اعتراض کم‌سابقه در پکن: ديکتاتور را سرنگون کن

در اتفاقی کم‌سابقه برنوشته‌هایی از یک پل در تقاطعی شلوغ در پکن، آویزان شدند که روی یکی از آنها نوشته شده بود: «اعتصاب کنید، شی جین پینگ دیکتاتور و خائن ملی را حذف کنید»

تصاویر منتشر‌شده در شبکه‌های اجتماعی دود ناشی از آتش‌سوزی در یک پل را نشان می‌دهد و برنوشته‌هایی که خواستار پایان سیاست سرسختانه «کووید صفر» شده‌اند- @badiucao/Twitter

در اتفاقی کم‌سابقه برنوشته‌هایی از یک پل در تقاطعی شلوغ در پکن، پایتخت چین آویزان شدند که از رهبری حزب کمونیست انتقاد کردند و خواستار سرنگونی آن شدند. این اعتراض درست چند روز پیش از برگزاری بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین خبر‌ساز شده است.

سانسورکنندگان اینترنتی چین به سرعت این خبر را در رسانه‌های اجتماعی پاک کردند.

تصاویری از این برنوشته‌ها روز پنجشنبه ۱۳ اکتبر در توییتر منتشر شد. شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت در این برنوشته‌ها نوشته شده بود «نه به آزمایش کووید‌، بله به غذا. نه به قرنطینه‌، بله به آزادی. نه به دروغ، بله به عزت. نه به انقلاب فرهنگی، بله به اصلاحات. نه به رهبر بزرگ، بله به رای دادن. برده نباشید، شهروند باشید.» برنوشته‌ها همچنین خواستار سرنگونی رهبران حزب کمونیست و رئیس‌جمهور شی جین پینگ شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یکی از برنوشته‌ها نوشته شده است: «اعتصاب کنید، شی جین پینگ دیکتاتور و خائن ملی را حذف کنید.»

تصاویر منتشر‌شده در شبکه‌های اجتماعی دود ناشی از آتش‌سوزی در یک پل را نشان می‌دهد و برنوشته‌هایی که خواستار پایان سیاست سرسختانه «کووید صفر» شده‌اند.

سیاست «کووید صفر» به قرنطینه ۷۴ شهر با جمعیتی حدود ۳۱۳ میلیون نفر در مبارزه با همه‌گیری کرونا منجر شد. این سیاست همچنین به بروز مشکلاتی در اقتصاد و ایجاد شرایط کار و زندگی سخت برای شهروندان منجر شد.

اعتراض سیاسی در چین نادر است. این اعتراض کم‌سابقه در حالی اتفاق افتاد که پليس اين هفته و در آستانه کنگره مهم حزب کمونيست که روز يکشنبه افتتاح می‌شود، در حالت آماده‌باش بالا قرار دارد.

مشخص نیست چه کسی  و چه زمانی ممکن است این برنوشته‌ها را آویزان کرده باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس هر اتفاق غیرمعمول در این منطقه را تکذیب کرده است، اما پس از پایین کشیدن برنوشته اعتراضی از پل، ده‌ها پلیس در اطراف منطقه قدم می‌زدند و حتی وارد فروشگاه‌ها شدند. پلیس چین عابران پیاده را متوقف می‌کرد و از آن‌ها بازجویی می‌کرد. روزنامه‌نگاران آسوشیتدپرس که به محل رفته بودند سه بار مورد بازجویی قرار گرفتند و از آن‌ها خواسته شد کارت شناسایی خود را نشان دهند.

سه مغازه‌دار نیز دیدن هرگونه برنوشته، دود یا هر گونه فعالیت غیرمعمول را تکذیب کردند. یک زن سرش را به نشانه‌ «نه» تکان داد، بدون اینکه حتی به بالا نگاه کند، اما یک دوچرخه‌سوار که پشت یک چراغ‌قرمز توقف کرده بود تایید کرد که صبح آن روز در خیابان ترافیک بود و از پلی که برنوشته‌ها آویزان شده بود دود بلند می‌شد.

هشتگ‌های پکن و هایدیان به سرعت در رسانه‌های اجتماعی محبوب چین مسدود شدند.

برخی افراد شجاعت فرد ناشناس را بدون اشاره مستقیم به این حادثه ستودند.

انتظار می‌رود شی جین پینگ که در سال ۲۰۱۲ به قدرت رسید، تایید سومین دوره پنج ساله زمامداری‌اش به‌عنوان رهبر حزب کمونیست را در پایان کنگره هفته آینده دریافت کند.

سیاست‌های سختگیرانه دولت شی جین پینگ علیه همه‌گیری کرونا‌، میلیون‌ها نفر را در قرنطینه قرار داده است. این اقدام، اعتراض‌ها و رویارویی‌های کوچکی را علیه مقام‌ها برانگیخته است.

 

بیشتر از جهان