تلاش چین برای مهار شیوع کرونا قبل از کنگره حزب کمونیست

انتظار می‌رود شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین، دوره سوم ریاست جمهوری خود را در کنگره پیش‌ روی حزب کمونیست تضمین کند

ده‌ها هزار نفر در شانگهای روز دوشنبه در قرنطینه اجباری بودند- EDUARDO LEAL / AFP

چين، روز دوشنبه ۱۰ اکتبر، بيش از دو هزار مورد ابتلا به کرونا را ثبت کرد که بالاترين سطح آن در يک ماه گذشته است. در همين حال مقامات چین پیش از برگزاری کنگره حزب کمونیست‌، محدوديت‌های متعددی را برای جلوگیری از شيوع این بيماری و گسترش آن به پايتخت اعلام کردند.

اگرچه آخرین آمارها در مورد ابتلا به کرونا در چین نسبت به جمعیت و استانداردهای جهانی کمتر است، اما سیاست سختگیرانه پکن موسوم به سیاست «صفر کووید» به این معنی است که هرگونه همه‌گیری باید بلافاصله ریشه‌کن شود.

انتظار می‌رود شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین، دوره سوم ریاست جمهوری خود را در کنگره پیش‌ روی حزب کمونیست تضمین کند.

در چنین شرایطی، ده‌ها هزار نفر در شانگهای روز دوشنبه در قرنطینه اجباری بودند. به دلیل کشف ۲۳ مورد ابتلای جدید به کرونا در روز جمعه، مراکز متعدد به طور ناگهانی طی تعطیلات آخر هفته تعطیل شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیش از ۲۱۰۰ خانوار در این منطقه مالی و تجاری به دلیل تنها مشاهده یک مورد ابتلا در روز یکشنبه تحت قرنطینه قرار گرفتند.

اطراف ساختمان‌ها حصارهای سبز نصب شده است. با چنین وضعیتی، ساکنان منطقه یاد بهار گذشته افتادند که وضعیت مشابهی را تجربه کردند و یک قرنطینه دو ماهه را در خانه‌هایشان گذراندند. بهار گذشته دولت چین با شکایت‌های گسترده‌ای در مورد کمبود غذا و کادر درمان پزشکی روبرو شد.

مقام‌های چین از روز دوشنبه ۹ محله شانگهای را با سطحی میانه از خطر شناسایی کرده‌اند اما به احتمال زیاد، بسیاری از موارد قرنطینه مربوط به ساختمان‌های مسکونی است که به طور رسمی اعلام نشده است. شهرهای دیگری نیز تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته‌اند.

با وجود اینکه در شهر یونگجی در شمال استان شانشی هیچ موردی از کرونا ثبت نشده، مقامات روز جمعه، دستور قرنطینه اجباری دو روزه را صادر کردند. در این منطقه ۳ میلیون نفر ساکن هستند. این تصمیم پس از آن اتخاذ  شد که آنها مواردی از کرونا را در یکی از شهرهای همسایه پیدا کردند.

برخی از مسافرانی که به پکن رسیده‌اند گزارش داده‌اند که دسترسی به فضاهای عمومی ملزم به انجام چندین آزمایش است، حتی اگر از مناطقی آمده باشند که مواردی از ابتلا در آنها مشاهده نشده باشد.

برخی از ساکنان پکن در طول تعطیلات عمومی طولانی هفته گذشته به سفر رفته بودند، اما پس از اعلام ناگهانی برنامه ردیابی کرونا، در شهر‌های دیگر گیر افتادند. دولت مانع از سوار شدن آنها به قطارها یا پروازهای بازگشت به شهرشان شد.

بسیاری درخواست‌ها برای دریافت کمک در صفحه خطوط تلفن کمک‌رسانی رسمی شهروندان پکن ثبت شد، اما این نظرات تا روز دوشنبه حذف شدند.

چندین مرکز گردشگری نیز هفته گذشته  شاهد قرنطینه‌های اجباری بودند. از جمله شهر هایکو در استان گرمسیری جیانگ و شیشوانگبانا در استان جنوبی یوننان. یوننان جایی است که صدها گردشگر عصبانی پس از لغو ناگهانی پروازها در یک فرودگاه گیرافتاده بودند. حکومت محلی سین کیانگ در شمال غربی چین نیز هفته گذشته پس از شناسایی شیوع بیماری کرونا‌، خروج همه مردم از منطقه را ممنوع کرد. 

به گفته تحلیلگران، درآمدهای گردشگری داخلی و سفرهای مسافری روزانه طی تعطیلات عمومی اکتبر بیش از ۵۵ درصد کاهش یافته است.

بیشتر از جهان