پیشنهاد درباره چین و تایوان؛ ایلان ماسک می‌خواهد سیاستمدار شود؟

این کارآفرین میلیاردر طرحی جنجالی نیز برای پایان جنگ روسیه و اوکراین ارائه کرده بود

در شرایطی که طی هفته‌های گذشته تنش میان چین و تایوان بالا گرفته است،‌ ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا، پیشنهاد کرد که این جنجال می‌تواند با واگذاری کنترل تایوان به پکن حل شود.

به نظر می‌رسد که این میلیاردر کارآفرین تلاش دارد در عرصه سیاست وارد شود. او در روزهای اخیر طرح دیگری را نیز برای پایان جنگ بین روسیه و اوکراین مطرح کرده بود که به‌شدت مورد انتقاد کی‌یف واقع شد. او پیشنهاد کرده بود که اوکراین برای همیشه کریمه را به روسیه واگذار کند، همه‌پرسی جدید با نظارت سازمان ملل برای تعیین سرنوشت سرزمین‌های تحت کنترل روسیه برگزار شود و اوکراین با بی‌طرفی موافقت کند.

به گزارش رویترز، ثروتمندترین فرد جهان در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز که روز جمعه منتشر شد، گفت: «پیشنهاد من احتمالا همه را خوشحال نخواهد کرد، اما توصیه می‌کنم برای پایان درگیری میان پکن و تایپه، یک منطقه اداری ویژه برای تایوان ایجاد شود. این اتفاق کاملا ممکن است و در واقع آن‌ها می‌توانند شرایطی مشابه یا حتی بهتر از هنگ‌کنگ داشته باشند.»

ماسک این جمله‌ها را در پاسخ به سوالی در مورد چین مطرح کرد، زیرا کارخانه خودروهای الکتریکی تسلا در شانگهای راه‌اندازی شده است. کارخانه شانگهای حدود نیمی از تولید جهانی تسلا در سال گذشته را به خود اختصاص داده است. ماسک گفت بر این باور است که درگیری بر سر تایوان اجتناب‌ناپذیر است. او در مورد تاثیر چنین تنشی نه‌تنها بر تسلا، بلکه بر شرکت‌هایی مانند اپل نیز هشدار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پکن که ادعا می‌کند تایوان یکی از استان‌های چین است، مصمم است که این جزیره را تحت کنترل خود درآورد و استفاده از زور برای این کار را رد نکرده است. دولت تایوان به‌شدت به ادعای حاکمیت چین اعتراض دارد و می‌گوید تنها ۲۳ میلیون نفر ساکنان این جزیره می‌توانند درباره آینده آن تصمیم بگیرند.

وزارت خارجه تایوان هنوز به گفته‌های ایلان ماسک واکنشی نشان نداده است. با این حال، وانگ تینگ یو، قانونگذار ارشد حزب حاکم پیشرو دموکراتیک تایوان که در کمیته امور خارجه و دفاعی پارلمان حضور دارد، در صفحه فیس‌بوک خود به‌شدت از ماسک انتقاد کرد. وانگ نوشت: «شرکت‌های مستقل که نمی‌توانند بحث مالکیت را به شوخی بگیرند، چرا آزادی‌های دموکراتیک، حاکمیت و شیوه زندگی ۲۳ میلیون تایوانی را نادیده می‌گیرند؟ این گفته‌ها برای ما پذیرفتنی نیست و تایوان مطمئنا اجازه رخ دادن چنین پیشنهادی را نخواهد داد.»

یک مقام ارشد تایوانی نیز که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت: «به نظر می‌رسد ماسک باید یک مشاور سیاسی آگاه پیدا کند. جهان به‌وضوح آنچه را که برای هنگ‌کنگ رخ داده، دیده است. شور و نشاط اقتصادی و اجتماعی هنگ‌کنگ به‌طور ناگهانی تحت حکومت توتالیتر پکن پایان یافت.»

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات ماسک، گفت که تایوان یک «مسئله داخلی» است. او افزود: «پکن به پایبندی به اصل اتحاد مجدد صلح‌آمیز ادامه خواهد داد و در عین حال جدایی‌طلبی تایوان را قاطعانه در هم خواهد شکست.»

تنش‌ها بر سر تایوان پس از دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در ماه اوت از تایپه بالا گرفت. این دیدار که خشم پکن را برانگیخت،‌ با مانورهای نظامی چین در اطراف این جزیره دنبال شد. پس از آن جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده، در سخنانی اعلام کرد که آمریکا از تایوان که به‌طور دموکراتیک اداره می‌شود، حمایت خواهد کرد. پس از صحبت‌های جو بایدن،‌ کاخ سفید تاکید کرد که سیاست این کشور در مقابل تایوان تغییر نکرده است؛ با این حال چین گفت که گفته‌های مقام ارشد آمریکا برای کسانی که به دنبال استقلال تایوان‌اند، علامتی اشتباه ارسال کرد.

بیشتر از جهان