اکثر پاک‌‌گیاه‌خوار‌ان از گوشت آزمایشگاهی حمایت می‌کنند، اما نمی‌خورند

در مجموع ۲۹ درصد از پاک‌‌گیاه‌خوار‌ان (وگان‌ها)  از تولید گوشت آزمایشگاهی حمایت نمی‌کنند و آن را نمی‌خورند

 طبق‌ یافته‌های این گزارش، تاثیر زیست‌محیطی گوشت‌های کشت‌ شده به میزان زیادی ناشی از مصرف انرژی، عمدتا مصرف برق در طول تولید است-Getty Images Via Canva

بر اساس تحقیق جدیدی اکثریت پاک‌‌گیاه‌خواران (وگان‌ها) از گوشت تولیدی در آزمایشگاه حمایت می‌کنند، اما تنها یک‌چهارم آن‌ها تا پای خوردن آن پیش می‌روند.

گوشت تولیدی در آزمایشگاه که به آن گوشت کشت‌شده، گوشت یاخته‌ای، گوشت پاک، گوشت پرورشی و گوشت برون‌تنی نیز می‌گویند، گوشت حیوانی پرورشی مصنوعی است که با کشت مستقیم یاخته‌های حیوانی تولید می‌شود.

یاخته‌ها را پس از استخراج از حیوانی سالم که در این فرآیند کشته نمی‌شود، در مخزن بزرگی از جنس فولاد ضد زنگ به نام کشتگاه (cultivator) قرار می‌دهند و در آن با مواد مغذی تغذیه می‌شوند تا تقسیم شده و رشد کنند.

نیمی از پاک‌‌گیاه‌خوار‌انی (۴۷ درصد) که از آن‌ها در وگلی (Veggly)، برنامه دوست‌یابی مخصوص پاک‌‌گیاه‌خوار‌ان و ‌‌گیاه‌خواران، نظرسنجی شده است، گفتند گوشت کشت شده نمی‌خورند، اما آرزوی موفقیت آن را دارند، زیرا برای محیط‌زیست بهتر است. تنها ۲۴ درصد گفتند که چنین گوشتی را می‌خورند.

در ضمن، بر اساس این نظرسنجی جهانی، ۲۹ درصد از پاک‌‌گیاه‌خوار‌ان گفتند که از گوشت پرورشی حمایت نمی‌کنند و آن را نمی‌خورند.

طبق تجزیه‌وتحلیل شرکت تحقیقاتی و مشاوره‌ای سی‌ای دلفت (CE Delft) گوشت کشت‌ شده در مقایسه با گوشت‌های معمولی مانند گوشت گاو، گوشت خوک و مرغ می‌تواند مزایای زیست‌محیطی چشمگیری داشته باشد.

این محققان می‌گویند: «گوشت کشت شده در مقایسه با همه گوشت‌های معمولی به اراضی بسیار کمتری برای پرورش نیاز دارد. همچنین ردپای کربن بسیار کمتری نسبت به گوشت گاو دارد و در صورت تولید با انرژی معمول، ردپای کربنی آن مشابه میانگین جهانی فعلی در مورد گوشت خوک و مرغ است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته همچنین طبق‌ یافته‌های این گزارش، تاثیر زیست‌محیطی گوشت‌های کشت‌ شده به میزان زیادی ناشی از مصرف انرژی، عمدتا مصرف برق در طول تولید است.

الکس فیلی‌پلی، بنیان‌گذار وگلی، می‌گوید: «لازم نیست گوشت پرورش‌یافته بخوریم، اما ارزش حمایت را دارد.»

«هرچه تولید گوشت پرورشی شتاب گیرد، تقاضای کمتری برای گوشت حیوانات وجود خواهد داشت. در نهایت، ما گیاه‌خواران فقط می‌خواهیم جان حیوانات هر چه بیشتری را نجات دهیم و از کره زمین محافظت کنیم – گوشت پرورش‌یافته از نوآوری‌های جدیدی است که کمک می‌کند تا به این هدف دست یابیم، بنابراین ارزش حمایت یا تشویق را دارد، حتی اگر قصد خوردنش را نداشته باشیم.»

«البته جامعه پاک‌‌گیاه‌خواران دیدگاه‌های مختلفی دراین‌باره دارند و هیچ چیز آن را تغییر نخواهد داد، اما باید به این واقعیت جامع‌تر توجه داشته باشیم که هر آنچه از تبدیل نشدن حیوانات به محتوای بشقاب‌ها کمک ‌کند، برای دنیای پاک‌‌گیاه‌خواران مطلوب و با محیط‌زیست سازگارتر است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی