اژه‌ای بعد از فراخوان گفت‌وگو، فرمان مجازات سخت معترضان را صادر کرد

معترضان در ایران اعلام کرده‌‌اند حاضر نیستند با مقام‌های جمهوری اسلامی مذاکره کنند

قوه قضاییه یکی از مهم‌ترین بازوهای سرکوب جمهوری اسلامی در ایران محسوب می‌شود- AFP

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، چند روز پس از دعوت معترضان به گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی، به قضات دستور داد از صدور «احکام ضعیف» برای مجازات بازداشت‌شدگان خودداری کنند.

محسنی اژه‌ای این دستور را روز چهارشنبه، ۲۰ مهر، در جمع گروهی از قضات روحانی دادگستری استان تهران صادر کرد و گفت: «دلسوزی بیجا و صدور احکام ضعیف در مورد عناصر اصلی، ظلم به مردم و آینده است.»

او ادعا کرد که اعتراض‌های مردم ایران «اغتشاشی» است که «دست‌های پشت‌پرده دشمنان» در آن نمایان است و قضات باید از «صدور احکام ضعیف در قبال عناصر اصلی این آشوب‌ها» خودداری کنند. رئیس قوه قضائیه دستور دارد برای آن‌ دسته از بازداشتی‌ها که به گفته او «کم‌گناه» محسوب می‌شوند، احکام با «ارفاق» صادر شود.

این دستور تنها چند روز پس از آن صادر شد که غلامحسین محسنی اژه‌ای در سخنانی، معترضان در ایران را به گفت‌وگو برای شنیدن خواسته‌های آن‌ها دعوت کرد؛ درخواستی که با مخالفت گسترده ایرانیان در رسانه‌های اجتماعی همراه شد و آن‌ها اعلام کردند که حاضر نیستند با مقام‌های نظامی که بیش از ۴۰ سال است گوش‌هایش را بسته است، گفت‌وگو کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، شاخص‌ترین فرد در این نظام است که در تمام دوران رهبری خود حاضر نشده است اعتراض‌ها و انتقاد‌ها و درخواست‌های مردم را بشنود. سیاستی که آن را در سه سخنرانی اخیر خود هم دنبال کرد.

خامنه‌ای در دو سخنرانی از سه سخنرانی خود که طی سه هفته گذشته ایراد شد، اعتراض‌ها را بی‌اهمیت توصیف کرد و همچون گذشته آن‌ها را ماحصل نقشه و برنامه «دشمنان» جمهوری اسلامی دانست.

او روز چهارشنبه در تازه‌ترین سخنرانی خود، به طور تلویحی، خواستار برخورد شدید‌تر نهاد‌های امنیتی و انتظامی و قضایی با اعتراض‌ها در ایران شد و گفت: «اینکه برخی می‌گویند فضا را امنیتی نکنید بله ما هم موافقیم و تا آنجایی که ممکن است فضا نباید امنیتی شود؛ اما کار فرهنگی جای خود و کار قضایی و امنیتی هم در جای خود.»

برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی این اظهارات به منزله دستور خامنه‌ای برای تشدید سرکوب‌ اعتراض‌ها در ایران ارزیابی کرده‌اند.

از آغاز دور جدید اعتراض‌های سراسری در ایران، دست‌کم ۲۰۰ نفر در شهر‌های مختلف کشته و صد‌ها نفر بازداشت شده‌اند. در این دوره از اعتراض‌ها، گروهی از دانش‌آموزان هم بازداشت شده‌اند که مقام‌های آموزش و پرورش می‌گویند برخی از آن‌ها به کانون اصلاح و تربیت فرستاده خواهند شد.