دانشمندان عملکرد جدیدی از مخچه مغز انسان کشف کردند

این یافته‌ها ممکن است به درک بهتر شرایط روانپزشکی مانند پی‌تی‌اس‌دی منجر شود

دانشمندان پیش از این می‌دانستند مخچه نقشی حیاتی در تنظیم تعادل راه رفتن و ایستادن و سایر حرکات پیچیده بدن ایفا می‌کند- Getty Images Via Canva

دانشمندان در مطالعه‌ای جدید دریافتند مخچه مغز انسان که کارش در اصل تنظیم کنترل ماهیچه‌ها و حرکت بدن است، همچنین به یادآوری تجربه‌های احساسی نیز کمک می‌کند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند ساختاری اندازه ناخن انگشت شست در مغز به نام آمیگدال (amygdala) برای پردازش احساسات، حیاتی است - پدیده‌ای که برای بقای ما اهمیت دارد، زیرا باید موقعیت‌های خطرناک را به خاطر بسپاریم.

پژوهش جدیدی که هفته گذشته در مجله پی‌ان‌ای‌اس (PNAS) منتشر شد، نقش مخچه مغز را که در ناحیه پشت سر قرار دارد، در ذخیره تجربه‌های احساسی ارزیابی کرد.

دانشمندان پیش از این می‌دانستند که مخچه نقش‌های حیاتی در تنظیم تعادل راه رفتن و ایستادن و سایر حرکات پیچیده بدن ایفا می‌کند.

در مطالعه جدید، دانشمندان با نشان دادن تصاویر احساسی و خنثی به بیش از هزار و ۴۰۰ شرکت‌کننده و ثبت فعالیت مغزی افراد، به دنبال سایر عملکردهای ناحیه مغزی گشتند.

پژوهشگران از آزمایش حافظه‌ای که پس از آن انجام شد دریافتند که شرکت‌کنندگان تصاویر مثبت و منفی را خیلی بهتر از تصاویر خنثی به خاطر می‌آورند.

در حالی که پیشرفت در حفظ تصاویر احساسی با افزایش فعالیت فرامخ ناحیه مغز در ارتباط بود- و پیش‌تر فهمیده بودند نقشی در این عملکرد دارد - دانشمندان همچنین فعالیت بزرگ‌تری را در مخچه شناسایی کردند.

پژوهشگران می‌گویند همچنین مخچه هنگامی که تصاویر احساسی به‌طور فزاینده‌ای ذخیره می‌شد، ارتباط بیشتری با بخش‌هایی از فرامخ نشان می‌داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها همچنین دریافتند که این ناحیه در پشت مغز علامت‌هایی را هم به قسمت‌های دیگر مغز ارسال می‌کند، ازجمله آمیگدال و هیپوکامپ که پیش‌تر معلوم شده است در پردازش احساسات و ذخیره حافظه نقش دارند.

دامینیک کروین، یکی از نویسندگان همکار در این مطالعه طی بیانیه‌ای گفت: «این نتایج نشان می‌دهد که مخچه جزء جدایی‌ناپذیر شبکه‌ای است که مسئول ذخیره‌ بهتر اطلاعات احساسی است.»

پژوهشگران می‌گویند همان‌طور که حافظه تقویت‌شده در مورد رویدادهای احساسی با دوری جستن از آن‌ها در آینده می‌تواند به بقا کمک کند، تجربه‌های بسیار منفی می‌توانند به اضطراب مکرر منجر شوند.

دانشمندان می‌گویند به این ترتیب نتایج مطالعه جدید می‌تواند به روشن شدن عارضه‌های روانی مانند اختلال اضطراب پس از سانحه کمک کند.

دانشمندان در این مطالعه نوشتند: «این یافته‌ها دانسته‌ها را در مورد نقش مخچه در فرآیندهای پیچیده شناختی و احساسی گسترش می‌دهد و ممکن است برای درک اختلال‌های روانپزشکی با مداربندی احساسی غیرمعمول، مانند اختلال اضطراب پس از سانحه یا اختلال طیف اوتیسم مناسب باشد.»

 

© The Independent