ماده‌ای که مانند مغز خاطرات را به یاد می‌آورد

محمد سمیع‌زاده نیکو: ‌همانطور که جریان برق، ماده نمونه را گرم کرد، باعث تغییر حالت «وانادیم دی‌اکسید» شد و پس از عبور جریان، ماده به حالت اولیه خود بازگشت

سمیع‌زاده نیکو گفت: جریان از ماده عبور کرد و مسیری را طی کرد و از طرف دیگر خارج شد-PowerLab/EPFL

دانشمندان نخستین ماده فیزیکی را کشف کردند که قادر است تمام تاریخچه [و سرگذشت] محرک‌های فیزیکی خود را، درست شبیه به مغز، «به خاطر آورد.»

گروهی از [پژوهشگران دانشگاه] «اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان» (EPFL) در سوییس در حین تحقیق در مورد انتقال فاز «وانادیم دی‌اکسید» (VO2)، ترکیبی که از آن در [ابزارهای] الکترونیک استفاده می‌شود، به این ویژگی قابل‌توجه دست یافتند.

محمد سمیع‌زاده نیکو، دانشجوی دکترا، در تلاش بود که دریابد که چقدر طول می‌کشد تا «وانادیم دی‌اکسید» از یک حالت به حالت دیگر تغییر یابد، اما خیلی زود متوجه شد که با اعمال جریان الکتریکی، اتفاقی رخ می‌دهد که پیش از این هرگز مشاهده نشده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سمیع‌زاده نیکو گفت: «جریان از ماده عبور کرد و مسیری را طی کرد و از طرف دیگر خارج شد.

‌همانطور که جریان [برق]، [ماده] نمونه را گرم کرد، باعث تغییر حالت «وانادیم دی‌اکسید» شد و پس از عبور جریان، ماده به حالت اولیه خود بازگشت.»

این پژوهشگر پس از اعمال جریان الکتریکی دوم در طول آزمایش، مشاهده کرد که زمان صرف‌شده برای تغییر حالت ماده مستقیما مرتبط با تاریخچه آن است.

پروفسور الیسون ماتیولی که سرپرستی این تحقیق را بر عهده داشت، گفت: «به نظر می‌رسید که «وانادیم دی اکسید» انتقال مرحله اول را «به یاد می‌آورد» و مرحله بعدی را پیش‌بینی می‌کند.»

«انتظار نداشتیم که این نوع اثر حافظه را ببینیم. این ربطی به حالت‌های الکترونیکی ندارد، بلکه به ساختار فیزیکی مواد مربوط می‌شود. این یک کشف جدید است: هیچ ماده دیگری به این شکل عمل نمی‌کند.»

این کشف می‌تواند پیامدهای مهمی در پیشرفت [ابزارهای] الکترونیک به دنبال داشته باشد که برای انجام محاسبات، به حافظه متکی‌اند.

دانشمندان ادعا می‌کنند که ماده با داشتن ویژگی ذاتی اثر حافظه درخود، می‌تواند باعث افزایش ظرفیت و سرعت، و در نهایت به مینیاتوریزه شدن وسایل الکترونیکی منجر شود.

مقاله‌ای که جزئیات این پژوهش در آن شرح داده شده است، در مجله علمی «نیچر الکترونیکز» (Nature Electronics) منتشر شد.

© The Independent

بیشتر از علوم