شمار کودکان کشته‌شده بلوچ به ۱۱ تن افزایش یافت

کمپین فعالین بلوچ: به دلیل قطعی اینترنت، هنوز آمار دقیق کشته‌ها و زخمی‌ها مشخص نیست

کمپین فعالان بلوچ در گزارشی اعلام کرد که در حادثه کشتار زاهدان، دست‌کم ۱۱ کودک بلوچ به دست ماموران لباس شخصی و نظامی جمهوری اسلامی ایران کشته شده‌اند.

برمبنای این گزارش، این آمار تنها کودکانی را شامل می‌شود که هویت آنان شناسایی شده است. امید سارانی ۱۳ ساله، امید صفرزهی ۱۷ ساله، جابر شیروزهی ۱۲ ساله، جواد پوشه ۱۲ ساله، سامر هاشم‌زهی ۱۶ ساله، سدیس کشانی ۱۴ ساله، عزیزالله کبدانی ۱۴ ساله، محمد اقبال (نایب زهی) شهنوازی، فاقد شناسنامه و ۱۶ ساله، محمد رخشانی ۱۲ ساله و کودک دوساله‌ای با نام فامیلی میرشکار، کودکانی‌‌اند که در جمعه خونین زاهدان، کشته شده‌اند.

کمپین فعالین بلوچ تاکنون هویت ۹۷ معترض بلوچ را که در تیراندازی نیروهای نظامی حکومت در اعتراض‌های زاهدان کشته شده‌اند، شناسایی کرده‌اند. بر مبنای این گزارش، ۳۵۰ شهروند بلوچ نیز زخمی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای نظامی در روز جمعه، ۸ مهر ۱۴۰۱، به سمت نمازگزاران و معترضان بلوچ در زاهدان تیراندازی کردند که به کشته و زخمی شدن صدها تن منجر شد. پس از تیراندازی نیروهای نظامی، اعتراض‌ها در زاهدان گسترش یافت و معترضان به سمت اماکن نظامی و پایگاه‌های سپاه با سنگ حمله کردند که با تیراندازی دوباره نیروهای یگان ویژه، شماری از آنان کشته یا زخمی شدند.

اعتراض‌ها از زاهدان به دیگر مناطق بلوچستان کشیده شد و نیروهای نظامی بسیاری از شهروندان بلوچ را بازداشت کردند. در برخی نقاط  زاهدان و دیگر شهرهای استان سیستان و بلوچستان، تجمع‌ها و اعتراض‌ها به صورت محله‌محور ادامه دارد.

جمهوری اسلامی با هدف کنترل اعتراض‌ها، اینترنت را قطع و مختل کرده و این باعث شده است تا تعداد دقیق کشته‌ها و زخمی‌ها در دسترس نباشد.

در حالی‌ که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران حمله خونین به زاهدان را انکار کرده‌اند، مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، تایید کرد که نیروهای امنیتی روز جمعه، ۸ مهر، به روی نمازگزاران بی‌دفاع اسلحه کشیده و به سر و قلب آنان شلیک کرده‌اند. مولوی عبدالحمید ۱۳ مهر در سخنانی، گفت: «از طرف مسئولان ارشد استانی به بنده گفته شد که برای حل این قضیه با هم نشستی داشته باشیم؛ ولی بنده درخواست آن‌ها را رد کردم و گفتم در این فاجعه ده‌ها نفر کشته شدند. من نمی‌توانم با شما بشینم و این مسئله را حل کنم.»

پیش‌تر اشکان پویان، پزشک متخصص اعصاب و ستون فقرات، که برخی از مجروحان را جراحی کرده بود، در حساب کاربری خود تایید کرد که نیروهای نظامی از پشت سر به معترضان حمله و آنان را زخمی کرده‌اند.