آمریکا به طالبان و افرادی که در سرکوب زنان نقش داشته‌اند، ویزا نمی‌دهد

وزارت خارجه آمریکا محدودیت‌های تازه‌ای برای طالبان وضع کرد

افغانستان تنها کشور در جهان است که در آن دختران از تحصیل در مقطع بالاتر از کلاس ششم منع می‌شوند - AFP

دولت آمریکا اعلام کرد که یک سلسله محدودیت‌های تازه‌ برای گروه طالبان در نظر گرفته است. بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، به اعضای طالبان که در سرکوب و خشونت علیه زنان افغان نقش داشته‌اند، به هیچ وجه ویزای آمریکا داده نخواهد شد.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، اعضای فعلی و سابق طالبان و همچنان افرادی که با زنان برخورد‌هایی خشونت‌بار و سرکوب‌گرانه داشته‌اند، مشمول این محدودیت‌ها می‌شوند.

در اطلاعیه خبری وزارت خارجه آمریکا، از قول آنتونی بلینکن آمده است: «ما همچنان به طالبان و دیگران فشار می‌آوریم تا به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی از جمله حق تحصیل همه افغان‌ها، به‌ویژه زنان و دختران، احترام بگذارند.»

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: «امروز من بر اساس قانون مهاجرت و تابعیت و به منظور محدود کردن صدور ویزا برای اعضای فعلی یا سابق طالبان، اعضای گروه‌های امنیتی غیردولتی و سایر افراد یک خط‌مشی محدودکننده اعلام می‌کنم. تمام افرادی که در افغانستان در سرکوب زنان و دختران دست داشته یا حقوق اساسی آنان را محدود کرده‌اند، مشمول این محدودیت خواهند شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکن در ادامه، منع دسترسی دختران و زنان به آموزش متوسطه یا عالی، جلوگیری از مشارکت کامل زنان در کارها یا انتخاب شغل، محدود کردن آزادی حرکت، بیان یا حریم خصوصی زنان و همچنین اعمال خشونت و آزارواذیت از جمله دستگیری و بازداشت ناعادلانه زنان، دختران یا اعضای خانواده آن‌ها به دلیل رعایت نکردن این سیاست‌های تبعیض‌آمیز را نیز از جمله عوامل محدودکننده معرفی کرد.

به گفته بلینکن، حتی اعضای نزدیک خانواده چنین افرادی نیز ممکن است مشمول این محدودیت‌ها شوند. بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا، علی‌ر‌غم تضمین‌های عمومی مبنی بر احترام به حقوق بشر، طالبان مجموعه‌ای از سیاست‌ها یا فرمان‌هایی را صادر و اجرا کرد‌ه‌اند که در بیشتر موارد، زنان و دختران افغانستان را از مشارکت کامل در زندگی عمومی، از جمله دسترسی به تحصیلات متوسطه و کار، منع می‌کند.

افغانستان تنها کشور در جهان است که در آن، دختران به طور سازمان‌یافته بیش از یک سال از تحصیل در مقطع بالاتر از کلاس ششم منع می‌شوند؛ بدون اینکه تاریخی برای پایان این سیاست در نظر گرفته شود.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: «ما از دولت‌های دیگر می‌خواهیم که در اجرای اقدام‌های مشابه به ما بپیوندند و بر این پیام جمعی تاکید کنند که تنها دولتی که نماینده همه مردم افغانستان باشد و از حقوق بشر حمایت و آن را ترویج کند، می‌تواند مشروع تلقی شود.»

هرچند کشورهای اروپایی هنوز در مورد احتمال اعمال محدودیت بر طالبان حرفی نزده‌اند، با رویکرد آمریکا در قبال زنان و دختران افغان همسویی دارند. نماینده اتحادیه اروپا در امور افغانستان نیز به‌تازگی گفت که روند تحصیل دختران در افغانستان باید از سر گرفته شود. توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان، در توییتر نوشت که معلمان، مهندسان و پزشکان زن  آینده‌ای مرفه‌تر برای مردان در افغانستان ایجاد خواهند کرد.

با وجود اعلام محدودیت‌های آمریکا برای طالبانی که زنان را در افغانستان شکنجه می‌دهند، دورنمای روشنی از تغییر برخورد طالبان در قبال دختران و زنان دیده نمی‌شود. طالبان همچنان درهای مدارس متوسطه را به روی دختران بسته‌اند و به بهانه‌های واهی و غیرمنطقی، به این سیاست خود ادامه می‌دهند. آنان برخوردهای خشن خود با زنان را هم تغییر نداده‌اند و آنان را شکنجه می‌کنند و اکثر زنان شاغل در دولت‌ سابق را از کار بیکار و خانه‌‌نشین کرده‌اند.

بیشتر کشورهای جهان متعهد شده‌اند که تا زمانی که رویکرد طالبان در قبال زنان و دختران افغان تغییر نکند، دولت طالبان را به رسمیت نشناسند.