عادل‌ الجبیر: نفت سلاح نیست

عادل الجبیر استفاده عربستان سعودی از نفت برای ضربه زدن به آمریکا را نادرست خواند

با تصمیم اوپک‌پلاس به کاهش تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز، انتقادها از دولت عربستان سعودی شدت گرفته است‌ـ TOLGA AKMEN / AFP

عادل الجبیر، وزیرمشاور در امور خارجی عربستان گفت:«نفت سلاح نیست، هواپیمای جنگنده نیست. تانک نیست، نمی‌توان شلیکش کرد. با آن هیچ کاری نمی‌توان کرد. ما به نفت مثل کالا نگاه می‌کنیم و آن را برای اقتصاد جهان که خود سهم بزرگی در آن داریم، مهم می‌دانیم. این که عربستان سعودی این کار را برای لطمه زدن به ایالات متحده انجام می‌دهد یا از این کار مقاصد سیاسی دارد اصلا درست نیست.»

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی در گفتگو با برنامه «گزارش ویژه» فاکس نیوز به این ادعا که کشورش مسئول افزایش قیمت سوخت در ایالات متحده آمریکاست پاسخ داد و کمبود تولید پالایشگاه‌های آمریکایی را مقصر این وضعیت دانست.

او گفت:«دلیل قیمت بالای سوخت در ایالات متحده این است که بیش از ۲۰ سال است با کمبود پالایش  مواجه است. چندین دهه است که پالایشگاه نساخته‌اید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با تصمیم اوپک‌پلاس به کاهش تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز، انتقادها از دولت عربستان سعودی شدت گرفته و قیمت نفت در معاملات بازارهای جهانی افزایش یافته است.

کاخ سفید عربستان را با توجه به بالا بودن قیمت سوخت در آمریکا تحت فشار قرار داد تا این کشور را از کاهش تولید نفت در اوپک‌پلاس باز دارد.

در عین حال، دولت بایدن ظرفیت تولید نفت داخلی را افزایش نداده و بهای سوخت مجددا بالا رفته است.

درحالی که بسیاری امیدوار بودند سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به عربستان سعودی بنزین ارزان‌تری برای آمریکایی‌ها به ارمغان بیاورد، عادل الجبیر با این توضیح که این سفر درباره «روابط دوجانبه» در ترویج صلح، پیش‌بینی آینده، حفاظت از منافع، مقابله با بی‌ثباتی و ترویج تجارت، فرصت و سرمایه‌گذاری اقتصادی بوده است.

او تاکید کرد: «عربستان سعودی متعهد به تضمین ثبات در بازارهای نفت به نفع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است.»

بیشتر از جهان