تحویل اولین سامانه دفاع ضدهوایی پیشرفته آلمان به اوکراین

قرار است سه سامانه دیگر آیریس-تی برای دفاع هوایی در سال آینده میلادی به اوکراین تحویل داده شود

این پیشرفته‌ترین سامانه دفاع هوایی این کشور و ساخت کارخانه اسلحه‌سازی آلمانی دیهل است- JUSTIN TALLIS / AFP

نشریه آلمانی «در اشپیگل» از تحویل یک سامانه دفاع هوایی موسوم به «آیریس-تی» IRIS-T از آلمان به اوکراین خبر داد و نوشت که این سامانه در روز سه‌شنبه ۱۱ اکتبر و در نزدیکی مرز لهستان و اوکراین تحویل داده شده است.

چنان  که دولت آلمان می گوید این پیشرفته‌ترین سامانه دفاع هوایی این کشور و ساخت کارخانه اسلحه‌سازی آلمانی دیهل است.

این سامانه زمینی برای دفاع هوایی اساسا برای حفاظت از مردم غیرنظامی از طریق دفع حملات هوایی ارتش روسیه در نظر گرفته شده است. به گفته صدر اعظم آلمان، اولاف شولتز، شهرهای بزرگ نیز

آلمان با واگذاری سامانه ضدهوایی فوق به وعده‌ای که شولتز در ماه ژوئن در بوندستاگ داده بود عمل کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته «در اشپیگل» این سامانه ضدهوایی در ابتدا قرار بود که در ماه نوامبر تحویل اوکراین شود اما اخیرا کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان، وعده داد که تحویل زودتر صورت خواهد گرفت.

قرار است سه سامانه دیگر آیریس-تی در سال آینده میلادی به اوکراین تحویل داده شود اما از آنجا که این تسلیحات در دست ساخت است، فعلا تاریخ دقیق تحویل آن مشخص نیست.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه صبح دوشنبه شهرهای اوکراین از جمله کی‌یف را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داد. این اقدام به دنبال انفجار پلی که روسیه را به کریمه متصل می‌کند، صورت گرفت و به گفته رییس‌جمهوری اوکراین، روسیه در این حمله از پهپادهای ایرانی استفاده کرده است.

سامانه پدافند هوایی آیریس-تی متشکل از سه وسیله نقلیه است: یک سکوی پرتاب سوار بر کامیون نظامی که برای هشت موشک جا دارد، یک خودروی رادار و یک خودروری فرماندهی.

این موشک‌های ضدهوایی می‌توانند اهدافی را تا ارتفاع ۲۰ کیلومتری و در فاصله ۴۰ کیلومتری هدف قرار دهند.

پیشتر در روز سه‌شنبه، ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین از رهبران گروه ۷ خواست تا در روز سه‌شنبه و در اقدامی فوری به اوکراین تسلیحات پدافند هوایی بدهند.

کاخ سفید گفت که جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا و دیگر رهبران گروه هفت، برای بررسی اقدامات بیشتر در حمایت از اوکراین در یک جلسه مجازی ملاقات کردند و به سخنان زلنسکی که گفته سامانه دفاع هوایی را «اولویت درجه یک» اوکراین توصیف کرده بود، گوش دادند.

بایدن قبلا وعده داده بود که پدافند هوایی بیشتری را در اختیار اوکراین بگذارد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته بود که این موضع‌گیری بایدن درگیری را به درازا می‌کشاند .

پسکوف گفته بود که «حال و هوای این نشست از حالا آشکار و قابل پیش‌بینی است. درگیری ادامه خواهد یافت.»