رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران: سوریه به همکاری با ما رغبتی ندارد

جمهوری اسلامی در یک دهه گذشته، حدود ۳۰ میلیارد دلار در سوریه هزینه کرده است

سیاست‌های جمهوری اسلامی در سوریه با خشم گسترده مردم ایران همراه شد- دفتر خامنه‌ای

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، می‌گوید که سوری‌ها به همکاری با شرکت‌های ایرانی برای بازسازی این کشور، رغبتی ندارند.

او این اظهارات را در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای بازسازی خرابی‌ها در سوریه بیان کرد.

رهبر اضافه کرد که موضوع بازسازی سوریه «چیز جدیدی نیست و از چندین سال گذشته مسئولان درباره حضور شرکت‌های ایرانی برای همکاری در ساخت‌وساز‌ها در سوریه» سخن گفته‌اند. او گفت که موضوع ساخت ٢٠ هزار واحد مسکونی در سوریه از جمله این موارد است که به دلایل بسیار و وجود مشکلات متعدد، «نه انبوه‌سازان ایرانی و نه سوری‌ها، به این همکاری‌ رغبتی ندارند».

او مهم‌ترین مشکلات در این زمینه را «بحث صدور و آزاد کردن ضمانت‌نامه‌ها از طرف سوریه» عنوان کرد و گفت: «سوری‌ها در این مورد ایرانی‌ها را اذیت می‌کنند و با گرفتن ایرادهای بنی‌اسرائیلی، ضمانت‌نامه‌ها را آزاد نمی‌کنند.»

رهبر اضافه کرد چنین رفتاری «نشان می‌دهد که سوری‌ها به حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی این کشور رغبتی ندارند».

او همچنین مشکلات و محدودیت‌های موجود به دلیل عضو اف‌ای‌تی‌اف نبودن ایران و تحریم‌ نقل‌وانتقالات مالی را از دیگر موانع حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی سوریه برشمرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، هم در این رابطه گفت که این وزارتخانه برای ساخت مسکن در سوریه «برنامه‌ای ندارد» و اولویت اصلی آن «تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن» است.

قاسمی این مطلب را پس از آنکه خبر سفر او به سوریه و دیدارش با بشار اسد در رسانه‌ها منتشر شد، بیان کرد. از جزئیات این دیدار گزارشی در دست نیست و رسانه‌های دو طرف تنها به بیان این موضوع اکتفا کرده‌اند که تهران و دمشق در این دیدار، بر ضرورت گسترش همکاری‌های دوجانبه تاکید کرده‌اند.

رستم قاسمی ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰ نیز به سوریه رفت و با بشار اسد دیدار و گفت‌وگو کرد و به نظر می‌رسد سفر اخیر او در ارتباط با پیگیری مصوبات جلسه سال گذشته دو طرف بوده باشد.

قاسمی در بهمن ۱۳۹۹، هنگامی که معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه بود، با دفاع از هزینه‌ کردن جمهوری اسلامی در سوریه گفته بود: «اگر در محور مقاومت فعالیت نداشتیم، امروز باید برای حفظ مرزهایمان هزینه می‌کردیم.»

سیاست‌های حمایتی یک‌جانبه جمهوری اسلامی از سوریه در شرایطی ادامه دارد که دخالت تهران در امور کشورهای دیگر نه تنها انتقاد کشورهای منطقه و جهان را در پی داشته، بلکه مردم ایران را هم به خشم آورده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده سابق مجلس، پیش‌تر اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی در یک دهه گذشته، حدود ۳۰ میلیارد دلار در سوریه هزینه کرده است.