روس‌ها ارزیابی اشتباه پوتین از جنگ اوکراین را فهمیده‌اند

به گفته رئیس ستاد ارتباطات دولت بریتانیا، پیامدهای «جنگ انتخابی» ولادیمیر پوتین بر مردم روسیه تاثیر گذاشته است

حملات روز دوشنبه به اوکراین محکومیت ولادیمیر پوتین در سطح جهانی را به همراه داشت - AFP

رئیس سازمان اطلاعات بریتانیا می‌گوید شهروندان عادی روسیه دارند به این نتیجه می‌رسند که ارزیابی ولادیمیر پوتین در تهاجم به اوکراین اشتباه بود. 

سر جرمی فلمینگ- مدیر دفتر اطلاعاتی، سایبری و امنیتی ستاد ارتباطات دولت بریتانیا- قرار است در سخنرانی روز سه‌شنبه خود بیان کند که روس‌ها عواقب «جنگ انتخابی» پوتین را حس می‌کنند.

سخنرانی او به دنبال بمباران گسترده‌ روز دوشنبه نیروهای روسیه انجام می‌شود.

در این بمباران گسترده که روسیه حدود ۷۵ موشک به سوی اوکراین پرتاب کرد، دست‌کم ۱۱ اوکراینی کشته شدند. این حملات محکومیت جهانی را برانگیخت و به وعده تحریم‌های بیشتر ضد روسیه انجامید.

سر جرمی در سخنرانی در مورد مسائل امنیتی سالانه موسسه خدمات متحد سلطنتی [آریواس‌آی] قرار است به این اشاره کند که «آن‌ها [شهروندان روسیه] می‌بینند که پوتین چقدر در ارزیابی خود از این موقعیت اشتباه کرده بود».

«آن‌ها از سربازی فرار می‌کنند و متوجه شده‌اند که دیگر نمی‌توانند از کشور خارج شوند. می‌دانند که دسترسی‌‌شان به فناوری‌های مدرن و تاثیرهای خارجی آن به‌شدت محدود خواهد شد.»      

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«و آنان وسعت هزینه‌‌های انسانی سنگین جنگ انتخابی او را حس می‌کنند.»

«مردان روس از جنگ سر باز زده‌، به سربازی اجباری اعتراض کرده‌ و بسیاری از آن‌ها کلا از روسیه گریخته‌اند؛ به طوری‌ که [بلیت] پروازها به خارج از کشور تمام شد و جلو مرزها صف‌های طولانی شکل گرفت.»

استدلال سر جرمی این است که بسیج زندانیان و افراد بی‌تجربه «از اوضاع ناامیدکننده‌ای حکایت می‌کند» که روسیه در نتیجه تلفات نظامی و تضعیف نیروی انسانی‌ خود به آن گرفتار شده است.

همچنین اشاره می‌کند که اوضاع برای نیروهای روسی «فرسوده» که «تدارکات و مهماتشان رو به اتمام و دستاوردشان منفی بوده»، به‌کل دگرگون شده است.

سر جرمی در یک سخنرانی در ماه مارس که درست چند هفته بعد از آغاز حمله پوتین ایراد کرد، گفت که طبق اطلاعات، برخی از سربازان روسی از اجرای دستورها سرپیچی، تجهیزاتشان را تخریب و به‌ شکلی تصادفی، یکی از هواپیماهای‌ خود را ساقط کرده‌اند.

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، شامگاه دوشنبه طی سخنانی خطاب به اوکراینی‌ها گفت که در برابر حملات اخیر روسیه، «دنیا در کنار ما است».

زلنسکی گفت: «اوکراین را نمی‌توان ترساند. این کار فقط ما را بیشتر با هم متحد می‌کند.»

«جلو اوکراین را نمی‌توان گرفت. این کار صرفا ما را بیشتر متقاعد می‌کند که تروریست‌ها را باید سرنگون کرد.»

«ارتش روسیه به عمد درست در اوج ساعات شلوغی صبح این حملات را انجام داد. این شیوه معمول تروریست‌ها است. قصدشان این بود که وحشت بیشتری به جان ما بیندازند.»

زلنسکی همچنین قول داد که اوکراین بازسازی شود و اینکه «اکنون سراسر کشور در حال مرمت است».

حملات هوایی اخیر بعد از آن رخ داد که هفته گذشته پل کرچ، مسیر تدارکاتی نیروهایی که برای حفظ قلمرو در جنوب اوکراین می‌جنگند، طی انفجاری تخریب شد.  

پوتین این حادثه را «اقدام تروریستی» اوکراین خواند و هشدار داد که به حملات آتی اوکراین به اهداف روسیه «به‌شدت» واکنش نشان خواهد داد.

© The Independent

بیشتر از جهان