گفتگوی بایدن و شولتس: کمک‌های اقتصادی و امنیتی به اوکراین ادامه خواهد داشت

محور اصلی گفتگوی تلفنی رهبران آمریکا و آلمان به وقایع جنگ اوکراین و ضرورت مقابله با اقدام‌های بی‌رحمانه روسیه اختصاص داشت

دولت آلمان گفت که گفت‌وگوی تلفنی بایدن و شولتز نزدیک به یک‌ساعت طول کشید- Lukas BARTH / POOL / AFP

به‌گزارش وبسایت کاخ سفید، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در روز یکشنبه، ۹ اکتبر ۲۰۲۲، با اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان، تلفنی گفت‌وگو کرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی کاخ سفید، محور اصلی گفتگوهای این دو مقام ارشد سیاسی به وقایع جنگ اوکراین و ضرورت مقابله با اقدام‌های روسیه اختصاص داشت. 

در بخشی از گزارش کوتاه وبسایت کاخ سفید در مورد این گفت‌وگو آمده است:«دو رهبر بر محکومیت تلاش روسیه به‌منظور الحاق خاک اوکراین به خود، تعهد مستمرشان به پاسخگو کردن روسیه در رابطه با اقدامات بی‌رحمانه‌اش و همچنین ارائه کمک‌های اقتصادی و امنیتی به اوکراین تاکید کردند.»

بر اساس اطلاعات منتشر شده از گفت‌وگوی بایدن و شولتس، آنها در عین‌حال در مورد «بازارهای جهانی انرژی و اهمیت تامین منابع انرژی پایدار و مقرون به‌صرفه» با یکدیگر مذاکراه کردند. وبسایت کاخ سفید همچنین نوشت بخشی از گفتگوی رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا با صدر اعظم آلمان به مسئله «ارتقا رفاه و ثبات» در منطقه غرب بالکان اختصاص داشت. 

همزمان با انتشار این خبر از سوی کاخ سفید، خبرگزاری رویترز نیز از انتشار بیانیه دولت آلمان در ارتباط با گفتگوی بایدن و شولتس خبر داد. به‌گزارش این خبرگزاری، دولت آلمان در این بیانیه نوشت رهبران دو کشور بر سر «غیرمسئولانه» دانستن تهدید اخیر کرملین مبنی بر احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای توافق کردند و سیاست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در بسیج عمومی روس‌ها را یک «اشتباه جدی» دانستند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت آلمان در این بیانیه تاکید کرد که تماس تلفنی رهبران آمریکا و آلمان، که نزدیک به یک‌ساعت طول کشیده است، بر نشست‌های آتی «گروه ۷» و «گروه ۲۰» نیز متمرکز بود؛ نشست‌هایی که از قرار معلوم یکی از دستور کارهایشان بررسی وضعیت جنگ اوکراین است. 

دولت آلمان همچنین متذکر شد رهبران آلمان و آمریکا اتفاق نظر داشتند که باید در مقابل خرابکاری‌های صورت گرفته در خطوط انتقال گاز نورداستریم، برخوردی قاطعانه انجام دهند. 

از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین در روز یکشنبه به انفجار پل کرچ، که شبه‌جزیره کریمه را به خاک روسیه متصل می‌کند، اشاره کرد و، ضمن آنکه تخریب این پل را اقدامی تروریستی خواند، سرویس‌های ویژه اوکراین را مسئول عملیات انجام شده دانست. 

او با انتشار پیامی در این زمینه گفت:«بدون شک این یک اقدام تروریستی به‌حساب می‌آید که هدفش تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی مهم است.»

پل کرچ از آن جهت اهمیت دارد که نیروهای نظامی روسیه تجهیزات نظامی و تدارک مورد نیاز جنگ را از طریق این پل به خاک اوکراین ارسال می‌کنند در عین‌حال که این پل مسیر اصلی عبور و مرور مردم ساکن در کریمه نیز به‌حساب می‌آید. 

از سوی دیگر، پس از انفجار پل کرچ برخی ناظران گفتند موفقیت نیروهای نظامی اوکراین در منفجر کردن این پل، اهمیتی نمادین در جنگ اوکراین دارد؛ چون پل کرچ به نماد الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه تبدیل شده است. 

ساعاتی پیش از این نیز، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شوای امنیت کاخ سفید، به تهدیدهای اتمی روسیه واکنش نشان داد و در این مورد گفت هنوز هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه روسیه قصد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را داشته باشد، در دست نیست.

کربی در بخش دیگری از سخنانش، ضمن آنکه بار دیگر خاطرنشان کرد دولت ایالات متحده آمریکا به حمایت خود از اوکراین ادامه خواهد داد، ضرورت مذاکره میان طرفین مخاصمه را یادآوری کرد و در این مورد چنین گفت:«روسیه و اوکراین باید بتوانند به صورت مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک بنشینند و، به‌منظور پیدا کردن راهی برای خروج از این بحران، مذاکره کنند.»

بیشتر از جهان