رهبران جهان حملات روسیه به اوکراین را محکوم کردند

فرانسه وعده داد که به کمک نظامی خود به اوکراین بیفزاید 

رئیس مجلس اروپا حملات به کی‌یف را «تهوع‌آور» خواند- REUTERS/Gleb Garanich

حملات وسیع روسیه به اوکراین در روز دوشنبه، ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر)، از جمله بمباران کی‌یف، پایتخت این کشور، به طور گسترده از سوی رهبران جهان و سازمان‌های بین‌المللی محکوم شد. 

سلسله حملات مرگبار هوایی روسیه به کی‌یف در روز دوشنبه چندین کشته بر جای گذاشت و روس‌ها همزمان به چند شهر دیگر، از جمله لویو (در غرب) و دنیپرو هم حمله کردند. 

هنگام تهیه این گزارش (نزدیک هفت شب به وقت کی‌یف)، هنوز معلوم نیست که بمباران‌ها متوقف شده باشند و مقام‌های اوکراین از شهروندان سراسر کشور خواسته‌اند که پناه بگیرند. 

رئیس مجلس اروپا حملات به کی‌یف را «تهوع‌آور» خواند. روبرتا متسولا در توییتر نوشت: «جهان بار دیگر می‌بیند که با چه نوع حکومتی طرفیم: حکومتی که بدون تمایز قائل شدن حمله می‌کند. حکومتی که بر کودکان باران تروریسم و مرگ می‌بارد.»

سخنگوی جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت این بلوک باور دارد که حملات روسیه «به منزله جنایت جنگی» ارزیابی می‌شوند. پیتر استانو گفت: «هدف گرفتن وسیع مردم با باران بزدلانه و شر‌م‌آور موشک بر اهداف غیرنظامی، قطعا بالا گرفتن جنگ محسوب می‌شود.»

استانو تاکید کرد: «اتحادیه اروپا به قوی‌ترین لحن این حملات شرم‌آور علیه مردم و زیرساخت‌های غیرنظامی را محکوم می‌کند... این کار با قانون بشردوستانه بین‌المللی مغایر است و این هدف گرفتن شهروندان غیرنظامی، جنایت جنگی محسوب می‌شود.»

دنیس براون، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در اوکراین، گفت که حملات «بهت‌آور» بودند.

براون گفت: «مردم در مسیر رفتن به کار بودند، والدین داشتند کودکانشان را به مدرسه می‌بردند. این خشونت هیچ بهانه‌ای ندارد. بس است!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بریجت ای برینک، سفیر آمریکا در اوکراین، در توییتر نوشت: «صبح امروز چندین حمله در مرکز کی‌یف و سراسر اوکراین انجام شد. روسیه باران حملات خود را بر شهروندان غیرنظامی اوکراین افزایش داده است.»

سخنگوی دولت آلمان گفت که هفت کشور ثروتمند جهان روز سه‌شنبه جلسه «گروه هفت» را برگزار خواهند کرد. به گفته برلین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، به صورت مجازی در این جلسه سخنرانی می‌کند. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در گفت‌وگوی تلفنی با زلنسکی حمایت قاطعانه کشورش را اعلام کرده است.

در هند، سخنگوی وزارت خارجه گفت که دهلی نو از بالا گرفتن تخاصم در اوکراین «عمیقا نگران» است. آریندام باگچی در بیانیه‌ای گفت: «ما بار دیگر تکرار می‌کنیم که بالا بردن خصومت به نفع هیچ کس نیست. ما خواهان قطع فوری تخاصم‌ها و بازگشت فوری به گفت‌وگو و مسیر دیپلماسی‌ایم.»

امانوئل ماکرون، رئیس ‌جمهوری فرانسه، در تماسی تلفنی با زلنسکی وعده داد که پاریس به کمک نظامی خود می‌افزاید، و گفت «به شدت نگران» است. دفتر ماکرون در بیانیه‌ای گفت: «رئیس‌ جمهوری از نگرانی شدید خود راجع به حملاتی صحبت کرد که باعث مرگ مردم غیرنظامی شدند.»

در این بیانیه می‌خوانیم: «ایشان بر پشتیبانی تمام و کمال خود از رئیس ‌جمهوری زلنسکی و تعهد فرانسه به افزایش پشتیبانی از اوکراین تاکید کرد. این همگام است با نیازهایی که کی‌یف اعلام کرده است؛ از جمله در زمینه تجهیزات نظامی.»

ینس استولنبرگ، دبیر کل ناتو، نیز حملات را محکوم کرد و «دهشتناک» خواند. او در توییتر نوشت: «با دیمیترو کولبا، وزیر خارجه [اوکراین]، صحبت کردم و حملات دهشتناک و بی‌تمایز روسیه به زیرساخت‌های مدنی در اوکراین را محکوم کردم. ناتو تا هر زمان که لازم باشد، به پشتیبانی خود از مردم بیباک اوکراین در مبارزه‌شان علیه تهاجم روسیه ادامه خواهد داد.»

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، نیز روز دوشنبه گفت این حملات را «غیر قابل قبول» دانست. او نیز گفت که با کولبا صحبت کرده است و در توییتر نوشت: «این ضعف پوتین را نشان می‌دهد، نه قدرتش.»

وزارت خارجه چین هم خواهان کاهش دامنه تخاصم شده است. مائو نینگ، سخنگوی ارتش این کشور، در نشست خبری عادی این کشور گفت: «امیدواریم اوضاع به زودی آرام‌تر شود.»

حتی از سوی کشورهای اروپایی که گاه به روسیه نزدیک‌تر بودند، نیز واکنش‌های تندتری مشاهده می‌شود. وزیر خارجه مولداوی گفت که چندین موشک کروز روسیه که اوکراین را هدف گرفته بودند، از حریم هوایی آن گذر کرده‌اند و این کشور سفیر مسکو را برای توضیحات لازم فراخوانده است. نیکو پوپسکو در توییتر نوشت: «فکر ما نزد قربانیان این حملات متوحشانه است.»

بیشتر از جهان