رویترز: ایران به سرعت در حال افزایش توانایی غنی‌سازی زیرزمینی است

ایران نصب هفت آبشار که در اواخر ماه اوت هنوز تکمیل نشده بود یا در مراحل اولیه نصب قرار داشت را به پایان رسانده است

این آبشارها شامل یک آبشار از سانتریفیوژهای نسل چهارم IR-4 و شش آبشار سانتریفیوژهای نسل دوم IR-2 است-مشرق‌نیوز

رویترز به نقل از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نسخه‌ای از آن را مشاهده کرده است، نوشت: ایران به سرعت در حال توسعه توانایی غنی‌سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات زیرزمینی نطنز است و می‌خواهد از برنامه‌‌ریزی‌های قبلی پا را فراتر بگذارد.

این خبرگزاری بریتانیایی گزارش داد، در حالی که مذاکرات ایران و غرب بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک، موسوم به برجام در حالت تعلیق قرار دارد، تهران سانتریفیوژهای بیشتری را به کار گرفته است.

براساس این گزارش، ایران نصب هفت آبشار که در اواخر ماه اوت هنوز تکمیل نشده بود یا در مراحل اولیه نصب قرار داشت را به پایان رسانده است. بازرسان آژانس آخرین بار در ۳۱ اوت از این تاسیسات بازدید کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این آبشارها شامل یک آبشار از سانتریفیوژهای نسل چهارم IR-4 و شش آبشار سانتریفیوژهای نسل دوم IR-2 است. این گزارش می‌افزاید که آبشارها هنوز غنی‌سازی را آغاز نکرده‌اند.

این درحالی است که تهران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که قصد دارد، سه آبشار دیگر متشکل از سانتریفیوژهای نسل دوم را علاوه بر ۱۲ آبشار کنونی در نطنز، نصب کند. نصب دو آبشار از این مجموعه نیز آغاز شده است.

براساس این گزارش، سانتریفیوژهای نطنز همچنان گاز هگزافلوراید اورانیوم را تا پنج درصد غنی می‌کنند اما تغذیه آن با گاز هگزافلوراید اورانیوم طبیعی آغاز شده است.

این گزارش‌ در حالی منتشر می‌شود که باتوجه به چهارمین هفته خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، به‌نظر نمی‌رسد آمریکا و اروپا ریسک احیای مذاکرات و معامله با جمهوری اسلامی را در شرایط کنونی را بپذیرند.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌تر اعلام کرده بودند که رایزنی‌ها برای حل موضوعات باقی‌مانده بین دو طرف ادامه دارد.