رویترز: ایران نصب سه آبشار سانتریفیوژهای نسل ششم را تکمیل کرد

ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده‌ است که قصد دارد دو آبشار دیگر از سانتریفیوژهای نسل ششم را در یک واحد عملیاتی جدید در نطنز نصب کند

چهره‌هایی مانند کمال خرازی و رسانه‌های نزدیک به سپاه نیز اخیرا به توانایی ایران برای ساخت بمب اتم اشاره کرده‌اند-مشرق

همزمان با اعلام خبر ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین، رویترز به نقل از گزارشی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران نصب سه آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر-۶ را در تاسیسات غنی‌سازی نطنز به پایان رسانده است.

براساس تعهدات ایران در برجام، نصب و به‌کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته ممنوع است. اما بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه گفته بود که دستور راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ پیشرفته صادر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این گزارش که رویترز می‌گوید نسخه‌ای از آن را مشاهده کرده است، ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده‌ است که قصد دارد دو آبشار دیگر از سانتریفیوژهای نسل ششم را در یک واحد عملیاتی جدید در نطنز نصب کند.

جمهوری اسلامی ایران اخیرا اقدامات متعددی در زمینه توسعه فعالیت‌های هسته‌ای انجام داده است و آنها را در راستای طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» طبقه‌بندی می‌کند.

طرحی که مجلس شورای اسلامی سال گذشته به تصویب رساند و از دولت می‌خواهد تا زمانی که تحریم‌ها به طول کامل لغو نشده و طرف‌های مقابل تعهدات خود را ازسر نگرفته‌اند، به توسعه با شتاب برنامه‌های هسته‌ای ادامه دهد.

پیش‌تر محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران از گازدهی به ۵۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته خبر داده بود.

از سوی دیگر چهره‌هایی مانند کمال خرازی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی و رسانه‌های نزدیک به سپاه نیز اخیرا به توانایی ایران برای ساخت بمب اتم اشاره کرده‌اند.

رویترز درحالی از نصب آبشارهایی از سانتریفیوژهای نسل ششم در نطنز خبر می‌دهد که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین برآورد خود از برنامه‌های هسته‌ای ایران شتاب پیشرفت این برنامه‌ها را «خیلی‌خیلی سریع» توصیف کرده است.

این درحالی است که بخش قابل توجهی از دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در تاسیسات هسته‌ای ایران خاموش شده است.

در چنین شرایطی نمایندگان ایران، اروپا، چین و روسیه به وین رفته‌اند تا دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای را برگزار کنند. گفته می‌شود که حضور نمایندگان آمریکا در این مذاکرات غیرمستقیم است چرا که ایران می‌گوید آمریکا از برجام خارج شده و نمی‌تواند در مذاکرات به طور مستقیم حضور داشته باشد.

بیشتر از جهان