آتش شاکرمی: «خوب نیستم و خوب نخواهم شد»

خاله نیکا شاکرمی در حساب اینستاگرامش نوشت:«زمان می‌گذرد، زندگی تمام نمی‌شود، اما ما دیگر انسان‌های پیش از مرگِ نیکا نخواهیم شد»

آتش شاکرمی، خاله نیکا شاکرمی از جان‌باختگان تظاهرات اخیر مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، پس از آزاد‌ شدن از زندان با انتشار متنی در حساب اینستاگرامش نسبت به مرگ خواهرزاده‌اش واکنش نشان داد. 

شاکرمی متن مورد نظر را با این عبارت آغاز کرد:«زمان می‌گذرد، زندگی تمام نمی‌شود، اما ما دیگر هرگز انسان‌های پیش از مرگِ نیکا نخواهیم شد. چیزی در ما ویران شده است و چیزی از این ویرانه سر برآورده است.»

آتش شاکرمی همراه با این متن تصویری از مزار نیکا نیز منتشر کرده است که بر سنگ آن چنین نوشته‌اند:«شیر دخترِ لر، نیکا شاکرمی.»

نیکا شاکرمی، که در لحظه کشته‌شدن به‌دست نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی ۱۷ سال داشت، در جریان تظاهرات روز ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در بلوار کشاورزِ شهر تهران مفقود شد و خانواده‌اش ۹ روز بعد، از کشته شدن او مطلع شدند. نسرین شاکرمی، مادر نیکا، در ویدئویی که برای رادیو فردا ارسال کرد گفت او پیکر بی‌جان دخترش را در سردخانه کهریزک دیده است و، به‌گفته او، «گونه‌ها، دندان‌ها و جمجمه» نیکا خرد شده بود. 

نسرین شاکرمی همچنین در پیام ویدئویی مدنظر گفت در گزارش پزشکی قانونی قید شده است که نیکا جان خود را به‌دلیل اصابت ضربات متعدد جسم سخت بر سرش از دست داده است.

با این‌وجود، نهادهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند نیکا شاکرمی با پایین پریدن از ساختمانی پنج طبقه، خودکشی کرده و نیروهای امنیتی و انتظامی در مرگ او نقشی نداشته‌اند. نهادهای امنیتی همچنین به‌منظور پیش بردن سناریوی مدنظرشان، خانواده نیکا شاکرمی را تحت فشار قرار دادند تا با حضور در مقابل دوربین صداوسیما سناریوی تهیه شده از طرف آنها را تایید کنند.

به این‌ترتیب، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با پخش گزارشی در روز چهارشنبه، ۱۳ مهر ۱۴۰۱، تصاویری از آتش شاکرمی پخش کرد که او در این تصاویرِ ویدئویی ادعای نهادهای امنیتی در مورد علت مرگ خواهرزاده‌اش را تایید می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، صداوسیما گفتگویی با محسن شاکرمی، دایی نیکا، پخش کرد که او در آن ادعاهایی علیه مردم معترض مطرح کرد و به‌دفاع از نظام جمهوری اسلامی می‌پردازد. با این‌حال پس از پخش این مصاحبه، برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی با بررسی صداها و تصاویر موجود در این گفتگوی تلویزیونی، متوجه حضور فردی در پشت دوربین شدند که عبارت‌هایی را به محسن شاکرمی دیکته می‌کند. 

نسرین شاکرمی نیز در پیامی که پیش‌تر به آن اشاره شد، گفت ماموران نهادهای امنیتی در تلاش‌اند با او تماس بگیرند اما او همچنان از همکلامی با آنها خودداری کرده است. با این‌وجود شاکرمی تاکید کرد که ماموران امنیتی به برخی اعضای خانواده‌اش هشدار داده‌اند اگر «مادر نیکا» ادعای آنها را تایید نکند با عواقب خطرناکی مواجه خواهد شد. 

نسرین شاکرمی اما در گفتگویی تازه با روزنامه اعتماد، که روز دوشنبه منتشر شد، بار دیگر بر ادعایش در مورد نحوه کشته شدن نیکا تاکید کرد و به‌صراحت گفت ویدئویی که از گزارش صداوسیما پخش شد و تهیه‌کنندگانش، به‌نیت اثبات درستی سناریوی خود، ادعا کردند که حاوی تصویرهایی از نیکا شاکرمی است، ارتباطی با دختر او ندارد. 

از این‌رو، بخشی از متن آتش شاکرمی به همدلی افکار عمومی ایرانیان با خود و خانواده‌اش اختصاص دارد. او در این متن به «همدلی و پیوند عمیقی» اشاره کرد که مردم ایران با او و باقی اعضای خانواده‌اش نشان دادند. 

او در این مورد خطاب به افکار عمومی چنین نوشت:«دست‌مان را گرفتید و نیکای دلیر و زیبای‌مان را دختر ایران دانستید. برایش سوگواری کردید و در کنارمان ایستادید.»

آتش شاکرمی همچنین در فراز پایانی این متن کوتاه به نگرانی افکار عمومی نسبت به وضعیت خودش در بازداشتگاه نیروهای امنیتی اشاره کرد و در این مورد چنین نوشت:«می‌دانم دل‌نگران حال من بوده‌اید. اگر بگویم خوبم به رنج خود و آنچه بر من گذشته و زیسته‌ام اهانت کرده‌ام. خوب نیستم. خوب نخواهم شد. اما زنده‌ام. در سلامت جسمی هستم و در خانه‌ام هستم.»