نسرین شاکرمی: دختر حاضر در فیلم صداوسیما نیکا نیست

مادر نیکا شاکرمی گفت که دخترش در جریان اعتراض‌ها بازداشت و کشته شده است

مادر نیکا شاکرمی تمام روایت‌های نهاد‌های امنیتی درباره مرگ دخترش را رد کرد- رسانه‌های اجتماعی

نسرین شاکرمی، مادر نیکا شاکرمی، از کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر در ایران، به روزنامه اعتماد، چاپ تهران،‌ گفت که دخترش در جریان اعتراض‌ها کشته و پیکرش بدون اجازه خانواده دفن شده است و دختری که در فیلم صداوسیما دیده می‌شود، هم نیکا نیست.

مادر نیکا در مصاحبه با روزنامه اعتماد که روز دوشنبه، ۱۸ مهر، منتشر شد، ضمن بیان این موارد، تاکید کرد: «بچه من در تجمع‌های اعتراضی اخیر حضور داشت و همان‌جا هم کشته شد.»

شاکرمی افزود شواهدی بسیاری در این زمینه دارد و از کسانی که مسئول قتل دخترش‌اند، خواست «مسئولیت» بپذیرند و در این خصوص شفاف‌سازی کنند.

او اضافه کرد که نیکا شاکرمی در تجمع‌های میدان انقلاب، بلوار کشاورز و خیابان ولی‌عصر حضور داشت و درستی تصاویر منتسب به دخترش را در فیلم‌هایی که به‌تازگی منتشر شده‌اند، تایید می‌کند.

شاکرمی همچنین ادعای نهاد‌های امنیتی مبنی بر اختلاف بر سر محل دفن پیکر نیکا را رد کرد و گفت: «بدون اجازه خانواده، پیکر او را در روستای دورافتاده‌ای در لرستان به خاک سپردند.» او ادامه داد: «این روستا بسیار دورافتاده است و برای من بسیار دشوار است که برای دیدار با آرامگاه دخترم به این منطقه دورافتاده بروم.»

نسرین شاکرمی اضافه کرد ماموران امنیتی از آنجا که معتقد بودند «دفن پیکر نیکا در خرم‌آباد ممکن است سروصدای زیادی به راه اندازد»، پیکر دخترش را در محلی دورافتاده دفن کردند.

او ادعای صداوسیما و نهاد‌های امنیتی مبنی بر خودکشی و افسردگی دخترش را هم رد کرد و گفت: «نیکا نه تنها افسرده نبود، بلکه جسور و نترس بود و همین جسارتش به مرگ او منجر شد.»

او درباره فیلمی منسوب به دخترش که صداوسیما پخش کرد، گفت: «معتقدم این تصاویر مربوط به نیکا نیست.»

نسرین شاکرمی ادامه داد: «اگر کسی ادعا می‌کند [که نیکا] در آن خانه بوده، باید دقیقا مشخص کند در کدام واحد، با چه کسانی و به چه دلیلی در ارتباط بوده است. در حالی که یک چنین حضوری از اساس وجود نداشته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاکرمی پیش‌تر با انتشار ویدیویی گفته بود که بر اساس اطلاعاتی که پزشکی قانونی در اختیار اعضای خانواده آن‌ها قرار داده، علت مرگ نیکا اصابت «ضربات متعدد جسم سخت» به سر عنوان شده است. او تاکید کرد که پیکر بی‌جان فرزندش را در سردخانه کهریزک دیده است و بر اساس مشاهداتش، «گونه‌ها، دندان‌ها و جمجمه» نیکا خرده شده‌ بودند.

با این‌ حال نهادهای امنیتی ادعا می‌کنند علت مرگ نیکا شاکرمی پرت شدن از ساختمانی پنج طبقه بوده است. صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با تهیه گزارشی در روز چهارشنبه، ۱۳ مهر ۱۴۰۱، این سناریو امنیتی را منتشر کرد. تهیه‌کنندگان این گزارش سخنان آتش شاکرمی، خاله نیکا، را هم که سناریو نهادهای امنیتی را تایید می‌کند، پخش کردند.

صداوسیما همچنین گفت‌وگویی با محسن شاکرمی، دایی نیکا، پخش کرد که او در آن، ادعاهایی را علیه معترضان مطرح می‌کند و در دفاع از نظام جمهوری اسلامی سخن می‌گوید. با این‌ حال پس از پخش این مصاحبه، برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی با بررسی تصاویر و صداهای موجود در این گفت‌وگوی تلویزیونی، متوجه حضور فردی در پشت دوربین شدند که عبارت‌هایی را به محسن شاکرمی دیکته می‌کند.

در ساعات گذشته نیز برخی منابع، از قول افراد نزدیک به خانواده شاکرمی، از فشار نهادهای امنیتی بر آتش و محسن شاکرمی خبر دادند.

نیکا شاکرمی به قصد اعتراض به «حجاب اجباری» در تظاهرات بلوار کشاورزِ تهران شرکت کرد و همان روز به‌وسیله نیروهای سرکوب بازداشت شد. به‌ گفته مادر نیکا، او با وجود مراجعه به تمام سازمان‌های مربوطه، از جمله زندان‌ها و اداره آگاهی، تا ۹ روز از سرنوشت فرزندش بی‌اطلاع بود. با این‌ حال اداره آگاهی در روز ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ به او و اعضای خانواده‌اش اطلاع داد که برای شناسایی جسد نیکا به سردخانه کهریزک مراجعه کنند.