رهبر کره شمالی: از سلاح هسته‌ای دست نمی‌کشیم

کیم جونگ اون گفت که علاقه‌ای به مذاکره با دشمنان ندارد و نیازی هم به آن احساس نمی‌کند

خبرگزاری دولتی کره شمالی همچنین اعلام کرد که حزب حاکم بر این کشور، تصمیم گرفت این رزمایش را در حکم پاسخی اجتناب‌ناپذیر به بسیج گسترده نیروهای دریایی آمریکا و کره جنوبی، از جمله یک ناو هواپیمابر و یک زیردریایی هسته‌ای، برگزار کند- STR / KCNA VIA KNS / AFP

خبرگزاری دولتی کره شمالی روز دوشنبه، ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر)، اعلام کرد که آزمایش‌های موشکی اخیر این کشور و شبیه‌سازی شلیک تسلیحات هسته‌ای به جنوب، در حکم هشدار پس از رزمایش‌های دریایی کره جنوبی و ایالات متحده، طراحی شده است.

به گزارش رویترز، مقام‌های سئول و توکیو گفتند که کره شمالی بامداد روز یکشنبه، ۹ اکتبر (۱۷ مهر)، دو موشک بالستیک شلیک کرد که هفتمین پرتاب از این نوع از ۲۵ سپتامبر تاکنون است.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در اظهارنظری درباره این شلیک‌ها، اعلام کرد: «تمرین‌های هدایت‌شده از سوی واحدهای تاکتیکی هسته‌ای طی دو هفته گذشته، شامل شلیک موشک‌های بالستیک با کلاهک‌های هسته‌ای ساختگی، قرار است پیام قوی بازدارندگی جنگ را ارائه دهند.»

او همچنین با اشاره به اینکه این آزمایش‌ها، حمله به تاسیسات فرماندهی نظامی، بندرهای اصلی، و فرودگاه‌های جنوب را شبیه‌سازی کردند، گفت: «با اینکه دشمن همچنان درباره گفت‌وگو و مذاکره صحبت می‌کند، ما نه چیزی برای گفت‌وگو داریم و نه نیازی به انجام آن احساس می‌کنیم.»

خبرگزاری دولتی کره شمالی همچنین اعلام کرد که حزب حاکم بر این کشور، تصمیم گرفت این رزمایش را در حکم پاسخی اجتناب‌ناپذیر به بسیج گسترده نیروهای دریایی آمریکا و کره جنوبی، از جمله یک ناو هواپیمابر و یک زیردریایی هسته‌ای، برگزار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده و کره جنوبی روز جمعه، ۸ اکتبر (۱۶ مهر) تمرین‌های دریایی مشترکی را با حضور یک ناو هواپیمابر آمریکایی برگزار کردند. در این رزمایش، ناو آمریکایی رونالد ریگان و گروه ضربتی آن شرکت داشتند. پیش از آن نیز نیروهای دریایی کره جنوبی، ژاپن، و آمریکا رزمایش مشترکی انجام داده بودند.

پس از صدور بیانیه کره شمالی در روز دوشنبه، دفتر یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی، اعلام کرد که «برای آمادگی مناسب، شناسایی دقیق شدت مسائل امنیتی در شبه‌جزیره کره و شمال شرق آسیا مهم است.»

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، نیز جداگانه پرتاب‌های موشکی اخیر پیونگ یانگ را محکوم کرد و متعهد شد که برای «خلع‌سلاح هسته‌ای کامل کره شمالی مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد» تلاش کند.

کیشیدا در پاسخ به پرسشی درباره بیانیه روز دوشنبه کره شمالی، به خبرنگاران گفت: «پرتاب این موشک‌های بالستیک و سایر اقدامات تحریک‌آمیز، نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل شمرده می‌شود و کاملا غیرقابل قبول است.»

مقام‌های کره جنوبی و ایالات متحده می‌گویند نشانه‌هایی وجود دارد که کره شمالی می‌تواند به زودی فعالیت هسته‌ای خود را در تونل‌های زیرزمینی در سایت آزمایش هسته‌ای پونگی ری که به طور رسمی در سال ۲۰۱۸ بسته شد، از سر بگیرد.

به گفته تحلیلگران، قرار دادن کلاهک‌های کوچک روی موشک‌های کوتاه‌برد می‌تواند نشان‌دهنده تغییر خطرناکی در برنامه‌های کره شمالی برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای باشد. با این همه، کره شمالی روز شنبه اعلام کرد که هدفش دفاع از خود در برابر تهدید مستقیم نظامی آمریکا است و به امنیت همسایگانش آسیب نزده است.

پس از همه‌گیری کووید-۱۹، کره شمالی چهار بار در سال ۲۰۲۰ و هشت بار در سال ۲۰۲۱، موشک پرتاب کرد. به گفته کارل شوستر، مدیر سابق عملیات مرکز اطلاعات مشترک فرماندهی اقیانوس هند-آرام آمریکا، قصد کیم جونگ اون از این اقدام جلب توجه بین‌المللی است و درعین حال، می‌خواهد به ژاپن و ایالات متحده فشار آورد تا با او تعامل کنند.

بیشتر از جهان