نشریه هیل: بایدن باید برای بازگشت نتانیاهو آماده شود

«نتانیاهو فردی نیست که بایدن بخواهد بر سر موضوعی مانند توافق هسته‌ای با او معامله کند»

دولت بایدن احتمالا پس از انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده، برای توافق هسته‌ای ایران فشار می‌آورد، ممکن است دوباره مجبور شوند با نتانیاهو در جایگاه نخست‌وزیر اسرائیل معامله کنند- GIL COHEN-MAGEN / AFP

نشریه آمریکایی هیل در گزارشی که روز دوشنبه ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) منتشر شد، به انتخابات اسرائیل و تاثیر آن بر سیاست خارجی ایالات متحده پرداخت.

نویسنده این یادداشت با اشاره به اینکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احتمالا در انتخابات اسرائيل هیچ حزبی نمی‌تواند ائتلافی با ۶۱ کرسی تشکیل دهد، نوشت: «شانس بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، برای تشکیل ائتلاف بعدی بالا است. این اتفاق پیامدهای مهمی برای دولت جو بایدن دارد و او باید خودش را برای بازگشت نتانیاهو آماده کند.»

بنا به نوشته این روزنامه، روز ۱۵ سپتامبر آخرین مهلت احزاب اسرائیلی بود تا فهرست نهایی نمایندگان خود را ارائه کنند. در هفته‌های منتهی به این ضرب‌الاجل، نتانیاهو، این سیاستمدار چیره‌دست، به تسهیل ادغام دو حزب راست افراطی کمک کرد. او در حالی این گام را برداشت که ممکن است هیچ‌یک از این احزاب به تنهایی از رای کافی برای به دست آوردن کرسی‌‌های لازم در مجلس اسرائيل برخوردار نباشد، اما درصورت ائتلاف، وضعیت متفاوت خواهد بود و ممکن است بتوانند نتانیاهو را به رقم ۶۱ نزدیک کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسنده این یادداشت در ادامه می‌افزاید: «در مقابل، در همان روز ۱۵ سپتامبر، برای نخستین بار در طول چهار انتخابات گذشته، فهرست مشترک عربی به سه حزب تقسیم شد. چنین اتفاقی، این احتمال را افزایش می‌دهد که یکی از این احزاب به حداقل آرای مورد نیاز برای کسب کرسی‌‌های لازم در مجلس اسرائیل نرسد. در این صورت، برنده بزرگ، حزب لیکود نتانیاهو خواهد بود که اختیارات (کرسی‌های) بیشتری خواهد داشت.»

بنا به تحلیل هیل، چنین اتفاقاتی می‌تواند تاثیر مستقیمی بر سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه بگذارد؛ به ویژه آنکه سابقه مخالفت با نتانیاهو در میان اعضای تیم بایدن - که در دولت اوباما نیز حضور داشتند - وجود دارد. این فهرست شامل آنتونی بلینکن (وزیر امور خارجه)، وندی شرمن (معاون وزیر امور خارجه)، رابرت مالی (مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران) و جان کری (وزیر امور خارجه سابق آمریکا) می‌شود.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است که با توجه به اینکه دولت بایدن احتمالا پس از انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده، برای توافق هسته‌ای ایران فشار می‌آورد، ممکن است دوباره مجبور شوند با نتانیاهو در جایگاه نخست‌وزیر اسرائیل معامله کنند. اگرچه تفاوت کمی بین لاپید و نتانیاهو در مورد ایران و خطرش برای اسرائیل وجود دارد، رویکرد نرم‌تر لاپید مورد قدردانی بایدن قرار گرفته است. در مقابل، نتانیاهو علنی و صریح با روسای جمهوری آمریکا (اوباما و بایدن) در مورد مسائل مربوط به ایران صحبت کرده و مخالفتش را با مذاکره با تهران، ابراز کرده است.

در چنین شرایطی، مشخص است که هماهنگی بین ایالات متحده و اسرائیل برای منافع امنیت ملی آمریکا ضروری‌ خواهد بود. نتانیاهو فردی نیست که بایدن بخواهد با او معامله کند. رئیس جمهوری آمریکا باید احتمال به قدرت رسیدن او را در نظر بگیرد و قبل از تعامل مجدد با ایران، استراتژی خود را اتخاذ کند. نمی‌توان انکار کرد که اسرائیل متحد ضروری آمریکا در خاورمیانه است، ضمن اینکه نباید نقش آن را در منطقه‌ای فراموش کرد که منبع حیاتی سوخت‌های فسیلی است و بدتر از آن، منشا شبکه‌های تروریستی؛ از ایران گرفته تا عراق، لبنان و افغانستان.

بیشتر از جهان