اتحاديه اروپا و اسرائيل پس از یک دهه مذاکرات سطح بالا انجام دادند

این نخستین بار از ژوئیه ۲۰۱۲ به این سو است که اتحادیه اروپا و اسرئیل یک «شورای مشترک» برگزار می‌کنند

جوزپ بورل از حمایت اخیر لاپید برای پایان دادن به درگیری‌ها باهدف کمک به  تشکیل دو کشور اسرائیلی و فلسطینی برای زندگی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر، استقبال کرد- JOHN THYS / AFP

اتحاديه اروپا و اسرائيل روز دوشنبه، سوم اکتبر ۲۰۲۲ (۱۱ مهر)، برای نخستین بار پس از يک دهه، مذاکرات سطح بالایی در مورد چالش‌های تاریخی اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها انجام دادند.

این گفت‌وگوها در چارچوب تلاش اروپایی‌ها برای اعمال فشار بر یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، در مورد عملی کردن راه‌حل تشکیل دو کشور برای اسرائيلی‌ها و فلسطینیان، انجام می‌شود.

در این نشست که مجازی برگزار شد، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از حمایت‌های اخیر یائیر لاپید برای پایان دادن به درگیری بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها و تشکیل دو کشور اسرائیلی و فلسطینی استقبال کرد.

جوزپ بورل گفت، موضوع فلسطین برای اتحادیه اروپا مهم است و این اتحادیه خواهان ازسرگیری روندی سیاسی است که بتواند به راه‌حل تشکیل دو کشور و صلح جامع منطقه‌ای منجر شود. بورل افزود: «بهتر است هر دو طرف گفت‌وگو را ادامه دهند و به جای پرهیز از هر گونه تماس، بنشینیم و رک و پوست‌کنده بحث کنیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بورل در بروکسل به خبرنگاران گفت: «البته اختلافات و نگرانی‌هایی داریم، ولی به نظر من نشستن و بحث کردن مثبت‌تر است.»

این نخستین بار از ژوئیه ۲۰۱۲ به این سو است که اتحادیه اروپا و اسرئیل یک «شورای مشترک» برگزار می‌کنند.

جوزپ بورل از حمایت اخیر لاپید برای پایان دادن به درگیری‌ها باهدف کمک به  تشکیل دو کشور اسرائیلی و فلسطینی برای زندگی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر، استقبال کرد. با این حال، هیچ چشم‌انداز کوتاه‌مدتی برای صلح به چشم نمی‌خورد.

۵۵ سال از اشغال نظامی کرانه غربی رود اردن از سوی اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ می‌گذرد. آخرين مذاکرات صلح در سال ۲۰۰۹ به پايان رسید‌. منتقدان می‌گويند شهرک‌های رو به افزایش یهودی‌نشین اسرائیل در کرانه غربی و مناطق ديگر، هرگونه اميد به راه‌حل  تشکیل دو کشور را تضعيف می‌کند.

فلسطينيان برای تشکیل کشور مورد نظر خود، سلطه بر تمام کرانه غربی را، همراه با بيت‌المقدس شرقی و نوار غزه‌، خواستارند که تحت کنترل گروه فلسطينی حماس است.

محمود عباس، رئيس تشکیلات خودگردان فلسطینی، ماه گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «اعتماد ما به دستیابی به صلحی مبتنی بر عدالت و حقوق بين‌الملل، به دليل سياست‌های اشغالگرانه اسرائيل، رو به کاهش است.»

عباس که یک روز پس از لاپید در سازمان ملل سخن می‌گفت، ارزیابی بدبینانه‌ای از دیپلماسی ارائه داد و گفت، در حالیکه ارتش اسرائیل با مصونیت، مردم فلسطین را در روشنایی روز به طرز گسترده می‌کشد، اسرائیل «کارزار دیوانه‌واری برای مصادره سرزمین‌های ما» داشته است.

بیشتر از جهان