جان کربی: روسیه هنوز قصد استفاده از سلاح اتمی را ندارد

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید ضمن تاکید بر ادامه حمایت دولت آمریکا از اوکراین، بر ضرورت مذاکره و حل‌وقصل دیپلماتیک این جنگ تاکید کرد

«روسیه و اوکراین باید بتوانند به صورت مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک بنشینند و، به‌منظور پیدا کردن راهی برای خروج از این بحران، مذاکره کنند.»- REUTERS/Evelyn Hockstein

با وجود درگیری‌های لفظی میان مقام‌های ایالات متحده آمریکا با دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در مورد احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای در جنگ اوکراین، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شوای امنیت کاخ سفید، در اظهارات روز یکشنبه‌‌اش (۹ اکتبر) تاکید کرد هنوز هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه روسیه قصد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را داشته باشد، در دست نیست.

کربی در بخش دیگری از سخنانش، ضمن آنکه بار دیگر خاطرنشان کرد دولت ایالات متحده آمریکا به حمایت خود از اوکراین ادامه خواهد داد، ضرورت مذاکره میان طرفین مخاصمه را یادآوری کرد و در این مورد چنین گفت:«روسیه و اوکراین باید بتوانند به صورت مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک بنشینند و، به‌منظور پیدا کردن راهی برای خروج از این بحران، مذاکره کنند.»

کربی این اظهارات را یک روز پس از آن بیان کرد که نیروهای اوکراین موفق شدند پل کرچ، که شبه‌جزیره کریمه را به روسیه متصل می‌کند، منفجر کرده و بخش‌هایی از آن را تخریب کنند. این پل از آن جهت اهمیت دارد که نیروهای نظامی روسیه تجهیزات نظامی و تدارک مورد نیاز جنگ را از طریق این پل به خاک اوکراین می‌فرستند و در عین‌حال پل کرچ مسیر اصلی عبور و مرور مردم ساکن در کریمه نیز به‌حساب می‌آید. 

از سوی دیگر، پس از انفجار پل کرچ برخی ناظران گفتند موفقیت نیروهای نظامی اوکراین در منفجر کردن این پل، اهمیتی نمادین در جنگ اوکراین دارد؛ چون پل کرچ به نماد الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه تبدیل شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر مقامات دولت ولادیمیر پوتین گفته‌اند تحقیقات در مورد منشا انفجار پل کرچ ادامه دارد در عین‌حال که دولت اوکراین همچنان مسئولیت این عملیات را به‌صورت رسمی بر عهده نگرفته است. با این‌وجود، انفجار پل کرچ واکنش نیروهای روسیه را در پی داشت: نیروهای نظامی این کشور در روز یکشنبه، ۹ اکتبر ۲۰۲۲، مناطق مسکونی شهر زاپوریژیا را هدف حمله‌های موشکی خود قرار دادند. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس، به‌نقل از مقام‌های اوکراینی، نوشت حمله موشکی به مناطق مسکونی مورد نظر تاکنون دست‌کم ۱۷ کشته و ده‌ها زخمی برجا گذاشته است. بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی مقام های اوکراینی، حمله موشکی روس‌ها به مناطق مسکونی شهر زاپوریژیا دست کم ۲۰ خانه شخصی و ۵۰ مجموعه آپارتمانی را تخریب کرده است. به‌گفته آناتولی کورتف، دبیر شورای شهر زاپوریژیا، تا لحظه تنظیم این خبر ۴۰ نفر نیز در بیمارستان بستری شده‌اند. 

حمله‌های موشکی به مناطق مسکونی شهر زاپوریژیا واکنش ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، را نیز در پی داشت. او با انتشار متنی در یک کانال تلگرامی، ضمن آنکه این حمله‌ها را «پستی مطلق» و «شر مطلق» خواند، نوشت چه افرادی که دستور این حمله‌ها را صادر کرده‌اند و چه افرادی که آنها را به اجرا درآورده‌اند، در برابر «قانون و مردم» پاسخگو خواهند بود. 

در روزهای اخیر، که شکست‌هایی جدی و سنگین برای نیروهای نظامی روسیه در پی داشته است، برخی از متحدان روسیه نیز انتقادشان از کرملین را آغاز کرده‌اند. به‌عنوان مثال رمضان قدیروف، رئیس جمهوری مسلمان چچن و از متحدان پوتین در جنگ اوکراین، برنامه‌های دفاعی روسیه را مورد انتقاد قرار داد. 

قدیروف پس از آنکه نیروهای نظامی اوکراین توانستند در هفته گذشته شهر لیمان، شهری مهم در منطقه دونتسک، را از نیروهای نظامی روسیه پس بگیرند انتقادهای شدیدالحنی علیه وزارت دفاع روسیه مطرح کرد. به‌گزارش خبرگزاری رویترز، قدیروف ضمن طرح اظهارات انتقادی‌اش خواهان استفاده روسیه از سلاح‌های اتمی تاکتیکی نیز شد؛ موضعی که واکنش مقام‌های غربی را نیز به همراه داشت.

بیشتر از جهان