وزیر خارجه آلمان: اتحادیه اروپا مصمم است دارایی‌های مسئولان سرکوب اعتراضات ایران را مسدود کند

آلمان در تلاش است که عوامل سرکوب ایرانی‌های معترض را از ورود به اتحادیه اروپا محروم و دارایی‌هایشان را مسدود کند

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان در گفتگو با یک روزنامه آلمانی اظهار کرد: «آلمان مصمم است که اتحادیه اروپا دارایی‌های افراد مسئول در سرکوب اعتراضات مردم در ایران را مسدود کرده و ورود آنها به این اتحادیه را ممنوع کند.»

به گزارش رویترز، بائربوک به روزنامه بیلد ام زونتاگ گفت: «کسانی که زنان و دختران را در خیابان کتک می‌زنند، شهروندانی که چیزی جز آزادی نمی‌خواهند را می‌ربایند، آنها را زندانی کرده و به مرگ محکوم می‌کنند، در سمت اشتباه تاریخ ایستاده‌اند.»

بائربوک که قول داده است سیاست خارجی فمینیستی را دنبال کند، تاکید کرد: «به مردم ایران می‌گوییم ما در کنار شما هستیم و به این کار ادامه خواهیم داد.»

او پیش از این نیز گفته بود: «اگر پلیس یک زن را تا حد مرگ کتک بزند، و ظاهرا این اتفاقی است که افتاده است، این ربطی به دین یا فرهنگ ندارد. مقام‌های ایرانی باید بلافاصله به رفتار وحشیانه خود با معترضان پایان دهند و در مورد مرگ این زن در بازداشت تحقیق کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفته بود که از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته است که صدای زنان معترض در خیابان‌ها را بشنوند چرا که این زنان خواستار حقوقی‌اند که همه مردم باید داشته باشند.

یک منبع وزارت خارجه آلمان هفته گذشته اعلام کرد: «آلمان، فرانسه، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا و جمهوری چک ۱۶ پیشنهاد برای تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران به دلیل سرکوب اعتراضات ارائه کرده‌اند.»

قرار است وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز ۱۷ اکتبر در مورد این پیشنهادها تصمیم بگیرند و پیش‌بینی می‌شود مقاومتی از سوی اعضای این اتحادیه در برابر تحریم‌های جدید علیه ایران وجود نداشته باشد.

بروکسل آخرین بار سال گذشته بر سر اعمال برخی تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران توافق کرده بود. اما از سال ۲۰۱۳ تاکنون، هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی به فهرست تحریم‌ها اضافه نشده است. مذاکرات هسته‌ای و تلاش برای احیای برجام در طول این سال‌ها را باید علت اصلی این مسئله دانست. اما آن مذاکرات حتی پیش از جنبش مردمی کنونی هم به بن‌بست خورده‌ بودند و حالا به نظر می‌رسد بروکسل بیشتر مایل به اعمال فشار بر جمهوری اسلامی است.

اتحادیه اروپا در حال حاضر حدود ۹۰ فرد ایرانی را تحریم کرده است و این فهرست را آوریل هر سال تمدید می‌کند.

با این که جمهوری اسلامی، رهبران غربی را متهم کرده است که با اظهار‌نظرها و حمايت از معترضان سعی در «نقض حاکميت ایران» داشته‌اند، شمار زیادی از مقام‌های اروپایی و آمریکایی کشته شدن مهسا امینی در جریان بازداشت به دست نیروی انتظامی را محکوم کرده و از حکومت ایران خواسته‌اند از سرکوب معترضان خودداری کند.