ادامه تلاش‌های آمریکا برای حل مناقشه مرزی اسرائیل و لبنان

میدان گازی «کاریش»، در شرق دریای مدیترانه است، اسرائیل این منطقه را جزو «منطقه انحصاری اقتصادی» خود می‌داند

در میانه تنش‌های مرزی میان اسرائيل و لبنان بر سر مرزهای دریایی در مدیترانه، شبکه خبری العربیه در گزارشی نوشت به‌رغم برخی از گزارش‌هایی که  روزهای اخیر منتشر شده است، مقام‌های امریکایی همچنان به امکان دستیابی به یک توافق در آینده‌ای نزدیک میان دو کشور خوش‌بینی دارند.

شبکه خبری العربیه شامگاه جمعه هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در گزارشی نوشت مقام‌های اسرائیلی با تمامی پیشنهادهای اصلاحی لبنانی‌ها، روی متن پیش‌نویس توافق‌‌نامه کنونی مخالفت کرده‌اند. این متن، با مشارکت دولت جو بایدن، رئيس جمهوری آمریکا، تهیه شده است.

مقام‌های دولت بایدن بارها اعلام کرده‌اند که حل مناقشه مرزی میان اسرائیل و لبنان یک اولویت اساسی است و به‌منظور حفظ ثبات و امنیت اقتصادی در منطقه لازم است.

اسرائیل و لبنان از سال‌ها پیش بر سر تعیین خطوط مرزهای دریایی خود در دریای مدیترانه اختلاف دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعیین دقیق مرزهای دریایی، علاوه بر مسائل سیاسی-امنیتی منطقه، به لحاظ اقتصادی نیز بسیار مهم است.

چرا که مشخص می‌کند کدام کشور حق برخورداری از منابع نفت و گاز شرق دریای مدیترانه را دارد.

اختلاف مرزی میان اسرائيل و لبنان و تهدیدهای «حزب‌الله لبنان» از زمانی جدی‌تر شد که اسرائیل برای بهره‌برداری از میدان گازی «کاریش»، در شرق دریای مدیترانه، اقدام کرد. 

میدان گازی «کاریش» در نزدیکی شهر حیفا اسرائیل قرار دارد و دولت اسرائیل این منطقه در دریای مدیترانه را جزو «منطقه انحصاری اقتصادی» خود می‌داند، اما دولت لبنان قبول ندارد.

مقام‌های دولتی اسرائیل بر روی تولید گاز طبیعی از میدان «کاریش»، به‌ویژه بعد از شروع بحران انرژی در اروپا، حساب ويژه‌ای باز کرده‌اند. اسرائیل چند ماه پیش با دولت مصر بر سر انتقال گاز طبیعی به اروپا موافقت‌نامه امضا کرده است.

برخی از ناظران منطقه، ابراز نگرانی‌ کرده‌اند که اگر مناقشه مرزی میان اسرائیل و دولت لبنان حل نشود، امکان یک درگیری نظامی جدی  میان ارتش اسرائيل و نیروهای حزب‌الله لبنان وجود دارد.

بیشتر از جهان