شمار حامیان کارزار «پایان نسل‌کشی هزاره‌ها» از مرز شش‌میلیون گذشت

امرالله صالح و ریچارد اوجدا از سناتورهای پیشین آمریکایی نیز به این کارزار پیوستند

درحالی‌که شمار حامیان کارزار «پایان نسل‌کشی هزاره‌ها» در رسانه‌های اجتماعی از مرز شش‌میلیون گذشته است، تعدادی از سیاستمداران افغانستان و آمریکا نیز به این کارزار پیوستند.

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری در حکومت اشرف غنی، به کارزار «پایان نسل‌کشی هزاره‌ها» پیوست. صالح که اکنون از اعضای رهبری جبهه مقاومت ملی است، با حمایت از کارزار«پایان نسل‌کشی هزاره‌ها»، در توییتی از مبارزان در راه توقف نسل‌کشی هزاره‌ها خواست تا با برملا کردن مشخصات «نسل کش» گروه تروریستی طالبان، در فرایند آزادی افغانستان از چنگ جهالت و تبعیض سهیم شوند.

همزمان ریچارد اوجدا، مقام نظامی و سناتور پیشین آمریکایی که پیش‌تر مدتی را در افغانستان خدمت کرده است، نیز به این کارزار پیوست و با انتشار مجموعه‌ای توییت به موضوع هزاره‌ها در این کشور پرداخت. او در یکی از توییت‌های خود نوشت: «این مردم لیاقت زندگی در سرزمین خودشان را دارند! آنان سزاوار آن‌اند جایی زندگی کنند که در آن به‌دلیل قومیتشان کشته نشوند.»

کشته‌شدن دانشجویان آموزشگاه کاج با واکنش‌های جهانی رو‌به‌رو شده است. پس از این حمله، همه‌روزه شماری از شهروندان افغانستان در درون و بیرون از این کشور، در واکنش به آن تجمعات اعتراضی تظاهرات برپا کرده‌اند.

البته بیشتر این تجمعات اعتراضی در داخل افغانستان، ازجمله در کابل، مزارشریف، هرات و کاپیسا، با خشونت طالبان روبه‌رو شده است. طالبان ضمن تیراندازی به‌سمت زنان معترض، به ضرب‌وجرح آنان پرداختند و شماری‌از معترضان را نیز بازداشت کردند. برای روزهای آینده نیز شماری از شهروندان افغانستان در بخش‌های گوناگون جهان، تظاهرات‌هایی را در واکنش به قتل هزاره‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، شماری از دانشجویان آموزشگاه کاج در کابل، در نخستین جمعه پس‌از کشتار قربانیان حمله به این آموزشگاه، مراسم دعاخوانی برگزار کردند.

آموزشگاه کاج روز جمعه گذشته هدف حمله‌ای انتحاری قرار گرفت و در آن، ۵۴ تن که بیشترشان دختران بودند، جان باختند و بیش‌از ۱۱۰ تن دیگر نیز زخمی شدند. تاکنون که یک هفته از این رویداد می‌گذرد، هیچ گروهی مسئولیت حمله را نپذیرفته است، اما بسیاری از ناظران، شماری از مقام‌های پیشین طالبان را مسئول این حمله می دانند.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان، در گفت‌وگوی ویژه با ایندیپندینت، گفت که حمله بر جان هزاره‌ها در افغانستان، در تبانی با طالبان انجام می‌شود.

افزایش حملات به نهادهای آموزشی هزاره‌ها در افغانستان نگرانی‌های بسیاری را برانگیخته است. در تازه‌ترین مورد، مسئولان یک آموزشگاه در غرب کابل از بسته‌شدن این آموزشگاه خبر دادند و گفتند که مرکز آموزشی «راه دانشگاه» را به‌علت افزایش تهدید‌های امنیتی تعطیل کرده‌اند.

بیشتر از جهان