برگزاری المپیک آسیایی، تمرین عربستان سعودی برای میزبانی المپیک جهانی است 

عربستان سعودی میزبانی المپیک را «هدف نهایی» برنامه‌های ورزشی خود می‌داند

در زمانی که بسیاری از میزبانان سنتی المپیک زمستانه با مشکلاتی نظیر کاهش برف و بالا رفتن دما مواجه شده‌اند، تغییرات اقلیمی تنها عاملی نیست که این فرصت را  نصیب تروجینا در عربستان سعودی کرده است. 

عربستان سعودی روز سه‌شنبه، ۴ اکتبر (۱۲ مهر) به میزبانی بازی‌های آسیایی زمستانی ۲۰۲۹ برگزیده شد. قرار است یک ابرشهر آینده‌نگر ۵۰۰ میلیارد دلاری در دل بیابان که به گفته برنامه‌ریزان، پرداختن به مجموعه‌ای از ورزش‌های زمستانی در تمام طول سال در آن ممکن خواهد بود، میزبان این رقابت‌ها باشد. اما مقام‌های عربستان سعودی می‌گویند که این آغاز راه است و چشم آنان به رویدادهای بزرگ‌تری دوخته شده است و برای گام‌های یلندتری در این زمینه برنامه‌ریزی می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۳۴، ریاض، پایتخت عربستان سعودی، میزبان بازی‌های آسیایی خواهد بود که رویدادی چند ورزشی در مقیاس بزرگ‌تر از المپیک زمستانی است. عربستان سعودی پیش‌تر نیز مسابقات بزرگ بوکس و جایزه بزرگ «فرمول یک» را برگزار کرده است . در ماه اوت سال جاری، شاهزاده عبدالعزیز بن ترکی الفیصل، وزیر ورزش، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه گفت که میزبانی المپیک «هدف نهایی» پادشاهی عربستان سعودی است. او گفت: «فکر می‌کنم عربستان سعودی نشان داده است که ما می‌توانیم چنین رویدادهایی را میزبانی کنیم.»

المپیک زمستانی؛ آغاز راه میزبانی رویدادهای جهانی 

شورای المپیک آسیا (OCA) گفت: «بیابان و کوه‌های عربستان سعودی به زودی به زمین بازی برای ورزش‌های زمستانی تبدیل خواهند شد.» در بیانیه این شورا آمده است که پیشنهاد عربستان سعودی به اتفاق آرا تایید شد، و اشاره شده است که کلان‌شهر معروف به نئوم، نخستین شهر در غرب آسیا خواهد بود که میزبان این رویداد می‌شود.

بازی‌های زمستانی آسیایی قرار است در تروجینا برگزار شود؛ منطقه‌ای از نئوم که چنین توصیف شده است: «جایی که دمای زمستان به زیر صفر درجه سانتی‌گراد می‌رسد و دمای کل سال در مجموع ۱۰ درجه خنک‌تر از بقیه مناطق است». تروجنا که قرار است در سال ۲۰۲۶ تکمیل شود، دارای امکانات اسکی در تمام طول سال، یک دریاچه آب شیرین مصنوعی، کلبه‌ها، عمارت‌ها، و هتل‌های پنج ستاره خواهد بود.

شروع ساخت نئوم، که پروژه تروجنا بخشی از آن است، نخستین بار در سال ۲۰۱۷ اعلام شد و پس از آن، با چشم‌انداز آینده‌نگرانه‌اش، بارها باعث شگفتی و حیرت شده است.

از جمله افرادی که در تیم مذاکره موفق عربستان سعودی حضور داشتند، فایق عابدی، اسکی‌باز آلپاین، بود که در بیانیه‌ای که از سوی OCA منتشر شد، اذعان کرد که در کودکی، «هرگز باور نمی‌کردم در سرزمینم اسکی کنم.»

نجمی النصر، مدیرعامل نئوم، گفت: «تروجانا زیرساخت مناسبی برای ایجاد فضای زمستانی در قلب صحرا خواهد داشت تا این بازی‌های زمستانی را به یک رویداد جهانی بی‌سابقه تبدیل کند.»

شورای المپیک آسیا گفت که بازی‌های زمستانی آسیایی شامل مسابقات اسکی، اسنوبورد، هاکی روی یخ، و اسکیت خواهد بود؛ در مجموع ۴۷ رویداد، شامل ۲۸ رویداد روی برف و ۱۹ رویداد روی یخ.

پیش‌تر، گفته می‌شد که مصر، یونان، و عربستان سعودی به مذاکره در مورد پیشنهاد میزبانی مشترک مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۳۰ مشغولند.

نئوم که هزینه‌های آن را صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی (PIF) تامین می‌کند، قرار است ۱۶۵۰۰ کیلومترمربع از بیابان در شمال غربی استان تبوک را پوشش دهد. ایجاد این ابرشهر، بخشی از برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی برای کاهش اتکا به نفت و تنوع بخشیدن به اقتصاد، از جمله با توسعه ورزش و گردشگری، است.

بیشتر از ورزش