بازداشت ۹۲ خبرنگار، معلم و فعال حقوق بشر در سه هفته اخیر

مقام‌های جمهوری اسلامی بازداشت‌ دست‌کم هزار و ۲۰۰ نفر از معترضان را به‌طور رسمی تایید کرده‌اند

کمپین حقوق بشر ایران با اشاره به آمار اعلام شده مقام‌های حکومتی مبنی بر بازداشت بیش از هزار و دویست نفر از معترضان، اعلام کرد که علاوه بر بازداشت‌های گسترده معترضان در تظاهرات، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دست‌کم ۹۲ نفر از خبرنگاران، فعالان حقوق بشر و معلمان را در یورش به خانه‌هایشان بازداشت کرده است.

بنا بر اعلام کمپین حقوق بشر ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی بازداشت‌ دست‌کم هزار و ۲۰۰ نفر از معترضان را به‌طور رسمی تایید کرده‌اند، اما غیرازاین بازداشت‌ها، نزدیک به یک‌صد فعال مدنی، خبرنگار و روزنامه‌نگار، معلم، وکیل و فعال حقوق بشر نیز از زمان آغاز خیزش مردم علیه جمهوری اسلامی با یورش نیروهای وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به خانه‌هایشان نیز بازداشت شده‌اند.

کمپین حقوق بشر ایران در گزارش روز جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۱ اعلام کرد در میان ۹۲ نفر فعالان مدنی که در حمله نیروهای امنیتی به خانه‌هایشان بازداشت شده‌اند، نام ۲۹ خبرنگار  و روزنامه‌نگار، ۲۰ فعال حقوق بشر و ۱۹ معلم وجود دارد.

مقام‌های جمهوری اسلامی با گذشت سه هفته از آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران از اعلام آمار کامل مجموع کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشت‌شدگان امتناع کرده‌اند و فقط یک‌بار خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، به نقل از «یک منبع آگاه امنیتی» اعلام کرده است که تا دوم مهر ماه یک هزار و ۲۰۰ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند.

با آنکه خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران به محدوده بازداشت این تعداد از معترضان اشاره نکرد، اما ابعاد گسترده بازداشت‌ها در سطح کشور حاکی از آن است که آمار این خبرگزاری فقط شامل بخشی از بازداشت‌شدگان در تهران است.

ابعاد بازداشت‌هایی که سراسر کشور انجام شده است بسیار گسترده و شمار بازداشت‌شدگان به حدی است که فقط در شهر ۴۰۰ هزار نفری پاکدشت در جنوب تهران، دست‌کم ۴۵۰ نفر از مردم معترض بازداشت شده‌اند. این آمار را خبرگزاری رسمی بسیج به نقل از «یک مسئول امنیتی» اعلام کرد و نوشت: فقط طی دو شب از اعتراض‌ها «بیش از ۴۵۰ نفر» در شهر پاکدشت بازداشت شده‌اند. حتی در شهر ملایر استان همدان که در مجموع ۱۷۰ هزار نفر جمعیت دارد نیز ۶۹ نفر در جریان اعتراض‌های خیابانی بازداشت شده‌اند.

بنا بر آمارهای پراکنده‌ای که مقام‌های قضایی و انتظامی، سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات اعلام کرده‌اند، در گیلان ۷۳۹ نفر از مردم معترض در شهرهای رشت، لاهیجان، رودسر، لنگرود، انزلی، رضوانشهر بازداشت شده‌اند. همچنین در سمنان ۱۵۵ نفر، در استان مازندران ۴۵۰ نفر، در ایلام ۱۸۶ نفر و در استان کردستان ۵۷۰ نفر بازداشت شده‌اند.

علاوه بر این، به نوشته روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ضمن بازداشت مردم معترض، یک فهرست بازداشت دو هزار و ۷۰۰ نفری‌ از فعالان مدنی، فعالان حقوق زنان، وکلا، دانشجویان، معلمان و کارگران آماده کرده‌اند و حکم آن را نیز غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای با عنوان «بازداشت پیشگیرانه» صادر کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین اطلاعات پراکنده‌ای از شرایط سنی معترضان بازداشت‌ شده ارائه کرده‌اند. علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، روز چهارشنبه گفت: «میانگین سنی ۱۵ ساله بسیاری از دستگیرشدگان» در اعتراض‌ها نشان می‌دهد که «غفلت از حوزه‌های تربیتی، معرفتی، تبیینی و تبلیغی» دلیل پیوست نوجوانان و جوانان به خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی است.

محمدتقی فتحی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان، روز دوازدهم مهر ماه معترضان را «اغتشاشگر» خواند و گفت: «۱۰۰ درصد افراد دستگیر شده در اغتشاش‌های اخیر از محلات پایین شهر هستند و من پرونده تمام افراد را بررسی کرده‌ام، جز در یک مورد از بازداشت‌شدگان که لیسانس است بقیه در سطح دیپلم و زیر دیپلم قرار دارند.»

علی‌اکبر عزیزی، معاون سیاسی امنیتی استانداری یزد، نیز روز جمعه چهاردهم مهر ماه گفت: «اکثر دستگیرشدگان در جریان اعتراض‌های استان یزد را نوجوانان و جوانان زیر ۲۰ سال تشکیل می‌دهند و بخش قابل‌توجهی از آن‌ها دانش‌آموز‌ند.»

این درحالی‌که است که موج بازداشت‌ها در میان دانشجویان نیز همچنان ادامه دارد و صدها دانشجو در تهران و دیگر شهرها بازداشت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیشترین تعداد بازداشت دانشجویان در دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف انجام شده است و فقط در جریان محاصره و حمله نیروهای سپاه پاسداران به دانشگاه صنعتی شریف بیش از ۳۵ دانشجو طی چند ساعت به شکلی خشونت‌بار بازداشت شدند.

بازداشت دانشجویان همچنین در هفته سوم خیزش مردم علیه جمهوری اسلامی و به دنبال «اعتصاب سراسری دانشجویان» افزایش یافته است و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ده‌ها دانشجو را در منازلشان یا خوابگاه‌های دانشجویی در شهرهای مختلف ایران بازداشت کرده‌اند.

از سوی دیگر سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای برخورد مقام‌های جمهوری اسلامی با معترضان را «بی‌رحمانه» توصیف کرد.

این سازمان از جامعه بین‌الملل خواست برای پایان دادن به سرکوب «مرگبار» معترضان، به فشارها بر جمهوری اسلامی ایران بیفزاید. 

دیده‌بان حقوق بشر با استناد به ویدیوهای اعتراض‌ها، روایت شاهدان عینی و یکی از اعضای نیروهای امنیتی اعلام کرد: «نیروهای امنیتی از تفنگ ساچمه‌ای و سلاح‌های جنگی علیه معترضان در مکان‌های خلوت و شلوغ استفاده می‌کنند و تاکنون صدها نفر را کشته‌اند و مجروح کرده‌اند.

این سازمان تاکید کرد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی حتی به تعدادی از معترضان که در حال فرار بوده‌اند نیز شلیک کرده‌اند.