عربستان سعودی «زائر» بازداشت‌شده ایرانی را آزاد کرد

‌نیوعرب نوشت، آزادی خلیل دردمند با میانجیگری عراق و عمان انجام شده است

مقام‌های قضایی عربستان سعودی خلیل دردمند، زائر ایرانی بازداشت‌شده در مراسم حج امسال را آزاد کردند. گزارش‌ها حاکی از آن بود که او انتشار تصویری از قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، در پس‌زمینه‌ای از کعبه در مراسم حج را برای بهره‌گیری و تبلیغات سیاسی انجام داده است.

عربستان سعودی پیش از مراسم حج اعلام کرده بود که این مراسم جای شعارهای سیاسی نیست. مقام‌های سیاسی-امنیتی عربستان سعودی، بارها نسبت به بهره‌گیری‌های سیاسی از مراسم مذهبی حج هشدار داده‌اند. 

محمد البسامی، مدیر و فرمانده نیروهای امنیت عمومی مراسم حج، پیش از مراسم امسال تاکید کرده بود مراسم مذهبی حج جای تبلیغات و «شعارهای سیاسی» نیست. به‌گفته این مقام امنیتی سعودی، وزارت کشور عربستان سعودی اجازه نمی‌دهد هیچ چیز امنیت و ایمنی زائران را تحت تاثیر قرار دهد.

خبرگزاری داخلی ایسنا شامگاه چهارشنبه ۱۳ مهرماه در گزارشی نوشت: خلیل دردمند روز دوشنبه، پس از ۸۰ روز بازداشت در عربستان سعودی، به ایران بازگشت. خبر آزادی این زائر ایرانی با دو روز تاخیر منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وب‌سایت انگلیسی « ‌نیوعرب» هم بامداد روز پنجشنبه در گزارشی نوشت، آزادی خلیل دردمند با میانجیگری عراق و عمان انجام شده است.

ایسنا هم به‌نقل از حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، نوشت آزادی این زائر ایرانی با وساطت همتایان عمانی و عراقی او انجام شده است. 

در طول سال‌های گذشته، کشورهای عراق و عمان، در بسیاری از مواقع به‌عنوان میانجی روابط تهران و ریاض عمل کرده‌اند.

بغداد میزبان چندین دور مذاکرات مقام‌های حکومت ایران با سعودی بوده است و دولت عمان هم در این زمینه همکاری‌ها و رایزنی‌های داشته است.

به‌گزارش ایسنا، خلیل دردمند روز دوشنبه از مسیر هوایی «یکی از کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس» وارد ایران شد و در فرودگاه بین‌‌المللی تهران مورد استقبال نماینده علی خامنه‌ای، رهبر حکومت ایران، در سازمان دولتی به «حج و زیارت» قرار گرفت.

بیشتر از جهان