پایان موفق مراسم حج بدون کرونا در عربستان

استفاده از فن‌آوری‌های روز، روند مدیریت و آسایش زائران را بهبود بخشیده است

مراسم حج امسال بدون گزارش حتی یک مورد ابتلا به کرونا، به پایان رسید- AFP

دومین مراسم حج در دوران کرونا که با تدابیر شدید بهداشتی و به کمک فن‌آوری روز در عربستان برگزار شد، بدون ثبت حتی یک مورد ابتلا به کووید-۱۹ به پایان رسید. مراسم حج امسال از نظر استفاده از تکنولوژی و به کارگیری گسترده پرسنل زن برای ایجاد نظم، قابل توجه بود. این مراسم با توجه به همه‌گیری کووید-۱۹، تنها با حضور ۶۰ هزار نفر از زائران مقیم عربستان که به طور کامل واکسینه شده بودند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد.

به نوشته عرب‌نیوز، توفیق الربیعه، وزیر بهداشت عربستان سعودی، در این باره گفت که برنامه سلامتی حج امسال با موفقیت همراه بود و هیچ مورد ابتلا به کووید-۱۹ شناسایی نشد. وی تاکید کرد: «من اعلام می‌کنم که برگزاری مراسم حج موفقیت‌آمیز بوده به طوری که نه ابتلا به ویروس کرونا و نه هیچ بیماری همه‌گیر دیگری، گزارش نشده است.»

حتی در مراسم رمی جمرات نیز، ماموران روند پرتاب سنگ‌ها را زیر نظر داشتند. در طول مراسم، زائران نیز اقدامات احتیاطی را رعایت می‌کردند و برای اطمینان از تأمین سلامتی و اجرای پروتکل‌های بهداشتی، مراسم در گروه‌های سازمان یافته انجام شد

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، مراسم امسال به دلیل خلوت‌تر بودن، فرصت مناسبی بود تا استفاده از تکنولوژی برای بهبود کیفیت برگزاری نیز در آن مورد آزمایش قرار گیرد.

به نوشته فرانس ۲۴، سال‌های پیش‌تر این نگرانی وجود داشت تا افراد در مراسم پرازدحام حج، اقوام یا نزدیکان خود را گم کنند. اما امسال، عربستان سعودی کارت‌های الکترونیکی هوشمندی را راه‌اندازی کرده است که علاوه بر اجازه دسترسی و استفاده از اماکن مذهبی، محل اقامت و سیستم حمل‌ونقل، امکان مسیریابی را نیز می‌دهد.

«کارت هوشمند حج» یکی دیگر از خدمات ارائه شده به حجاج است که حاوی مجوزهای مرتبط و اطلاعات مورد نیاز برای دریافت خدمات پذیرایی است. اتوبوس‌هایی به چهار رنگ قرمز، سبز، زرد و آبی هم برای تردد زائران فراهم شده است. هر کارت شامل اطلاعات اصلی هر زائر از جمله شماره ثبت، نام، محل دقیق محل اقامت، شماره تلفن همراه و شماره شناسنامه است.

عربستان سعودی روز شنبه اعلام کرد تنها ۶۰ هزار نفر از ساکنان این کشور که واکسن ویروس کرونا را دریافت کرده باشند می‌توانند برای مراسم حج به مکه بروند. این تعداد نسبت به سال گذشته بیشتر است اما به‌شدت کمتر از زمان عادی است. دو سال پیش در آخرین مراسم حج پیش از کرونا، حدود دو و نیم میلیون مسلمان از سراسر جهان در مراسم حج شرکت کردند. مقامات بهداشتی عربستان امیدوار هستند بتوانند سال آینده مراسم حج را دوباره در شرایط عادی برگزار کنند. 

بیشتر از جهان