بورل: عوامل سرکوب‌ در ایران تحریم خواهند شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برخورد نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان را «غیرقابل توجیه» خواند

 معترضان ایران خواهان احترام، عدالت و برابری‌اند - ATTA KENARE / AFP

همزمان با ادامه خیزش سراسری مردم ایران، واکنش‌‌های جهانی و بین‌المللی به سرکوب معترضان در ایران ادامه دارد. علاوه بر محکومیت‌های رسمی و دیپلماتیک، مقام‌های دولتی برخی از دولت‌ها، از جمله ایالات متحده، گفته‌اند در حال بررسی و تصویب طرح‌های به‌منظور اعمال فشار و وضع تحریم‌های تازه علیه عوامل سرکوب‌های سیاسی در ایران‌اند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در همه ماه‌های گذشته به‌عنوان نماینده اصلی کشورهای اروپایی برای گفت‌وگوهای هسته‌ای احیای «برجام» با مقام‌های دولتی حکومت ایران دیدار و گفت‌وگو داشته است، شامگاه سه‌شنبه گفت اتحادیه اروپا در حال ارزیابی تمامی گزینه‌ها است تا مجموعه‌ای اقدامات و تدابیر محدودکننده را علیه نیروهای امنیتی حکومت ایران وضع کند.

خبرگزاری فرانسه بامداد روز چهارشنبه ۱۳ مهرماه ۱۴۰۱ در گزارشی به‌نقل از بورل نوشت: «اجازه دهید مراتب تحسین خودم را نسب به معترضان عمدتا زن در سراسر ایران که به قتل مهسا امینی و سرکوبی که متحمل شده‌اند اعتراض می‌کنند ابراز دارم. »

به‌گفته بورل، اتحادیه اروپا در حال بررسی گزینه‌های است تا نسبت به قتل مهسا امینی و برخورد نیروهای امنیتی حکومت ایران با معترضان واکنش نشان دهد.

بورل در ادامه به صراحت گفت، منظور او از «اقدامات محدودکننده»، وضع تحریم‌های تازه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برخورد نیروهای امنیتی-انتظامی حکومت ایران با معترضان را «غیرقابل توجیه» خواند.

به‌گفته بورل، اروپا شاهد موجی از خشم و اعتراض‌های سراسری در ایران است و معترضان مطالبه‌ای جز احترام، عدالت و برابری ندارند.

روز سه‌شنبه کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، نیز تایید کرد که اتحادیه اروپا به‌دنبال وضع تحریم‌های جدید حقوق بشری است.

به‌گفته وزیر خارجه فرانسه اتحادیه اروپا در پی مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر شماری از مقام‌های حکومت ایران است که در سرکوب اعتراض‌های اخیر دست داشته‌اند.

همزمان شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز بامداد روز چهارشنبه در گزارشی به‌نقل از منبع خود نوشت، انتظار می‌رود دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، ظرف همین هفته، علیه افرادی که به‌طور مستقیم در سرکوب اعتراض‌ها ایران نقش داشته‌اند، تحریم‌های جدیدی وضع کند.