رئیسی: سخنان خامنه‌ای «پیامبرگونه» بود

رئیسی در سخنان دیگری در روز سه‌شنبه گفت باید شکرگزار هدایت‌های روح‌الله خمینی و علی خامنه‌ای باشیم

بر اساس از اسناد هک شده از سوی گروه عدالت علی، شاهدان بازداشت مهسا امینی شهادت داده‌اند که ماموران پلیس سر او را به جدول کوبیده‌اند -- منبع: تسنیم

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه، ۱۲ مهر ۱۴۰۱، با حضور در مراسم افتتاحیه نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام بار دیگر در مورد تظاهرات خیابانی دو هفته اخیر در ایران اظهارنظر کرد. به‌گزارش خبرگزاری ایرنا، رئیسی در این مراسم سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در روز دوشنبه را «فرمایشات حکیمانه و هدایت‌های پیامبرگونه» توصیف کرد. 

رئیسی در مورد اظهارات خامنه‌ای چنین گفت:«هدایت‌های پیامبرگونه و حکیمانه ایشان در روز گذشته به آنچه چند روز گذشته مردم را رنج می‌داد، خاتمه داد و امروز این شرایط برای همه ما مسئولیت‌آور است و مسئولیت این است که برای افزایش امید و اعتماد مردم به کارآمدی دستگاه‌ها و نظام تلاش مضاعف شود و اینها در گروی کار، تلاش و خدمت مداوم و شبانه‌روزی است که دشمن را ناامید و مردم را امیدوارتر می‌کند و سرمایه‌های اجتماعی کشور را افزایش می‌دهد.»

رئیسی پیش از این، و در جریان جلسه بررسی صلاحیت محمدهادی زاهدی‌وفا که به‌تازگی به‌عنوان وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شده است، حمایتش از سخنان روز دوشنبه خامنه‌ای را اعلام کرد و در این رابطه گفت: «باید شکرگزار باشیم که هدایت‌های امام و رهبری همواره مورد توجه مردم بوده است و حضور میلیونی مردم در خیابان‌ها و اعلام موضع و حضورشان در صحنه حقیقتا دشمن را ناکام گذاشت.»

علی خامنه‌ای در روز دوشنبه، ۱۱ مهر، پس از دو هفته سکوت درباره تظاهرات خیابانی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی با حضور در جمعی از نیروهای نظامی، اعتراض‌های اخیر علیه حکومت تحت امرش را حاصل نقشه‌های ایالات متحده آمریکا، اسرائیل و برخی از ایرانیان خارج از کشور دانست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در بخش دیگری از این اظهارات ضمن حمایت تمام قد از دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی، از جمله پلیس و نیروهای بسیج، خواستار سرکوب معترضان، خاصه معترض‌های نوجوان، شد.

در مراسم افتتاحیه نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخی دیگر از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران نیز اظهاراتی داشتند. به‌عنوان مثال غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، به تشریح واقعه درگذشت مهسا امینی پرداخت؛ سخنانی که تکرار ادعاهای گذشته دستگاه‌های امنیتی و قضایی به حساب می‌آید. 

اژه‌ای در این مورد گفت مهسا امینی در «روز روشن و در معرض دید همه» بازداشت شد. به‌گفته رئیس قوه قضاییه، ماموران پلیس موسوم به امنیت اخلاقی مهسا امینی را در برابر دید افراد حاضر در صحنه به ون گشت ارشاد انتقال دادند و پس از آن نیز به بازداشتگاه منتقل شده، که به ادعای محسنی‌اژه‌ای، ویدئوهای مربوط به حضور مهسا امینی در بازداشتگاه به‌وسیله مقام قضایی منتشر شد. 

محسنی‌اژه‌ای در انتهای این بخش از سخنانش گفت: «همه این اتفاقات در حدود یک‌ ساعت و در انظار مردم اتفاق افتاده است.»

اژه‌ای در حالی چنین ادعایی را مطرح می‌کند که با توجه به یکی از اسناد هک شده از سوی گروه عدالت علی، شاهدان بازداشت مهسا امینی شهادت داده‌اند که ماموران پلیس سر او را به جدول کوبیده‌اند. 

علی خامنه‌ای در ۲۹ شهریور ۱۴۰۱، با صدور حکمی اعضای نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام را تعیین کرد و تغییراتی چشمگیر در ترکیب اعضای آن به‌وجود آورد. به‌عنوان مثال نام حسن روحانی، رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم جمهوری اسلامی، و علی‌اکبر ناطق نوری، رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی، در میان اعضای جدید این مجمع دیده نمی‌شود.