کره شمالی چهارمین موشک هفته اخیر را پرتاب کرد

چهارمین پرتاب پیونگ یانگ در حالی انجام شد که آمریکا و کره جنوبی مشغول برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش مشترک پنج سال اخیر دو کشورند

مسابقه تسلیحاتی کره شمالی و جنوبی به تنش در شبه‌جزیره کره دامن زده است‌ـ Jung Yeon-je / AFP

کره شمالی ساعاتی قبل از آنکه کره جنوبی نمایش نظامی بزرگی برگزار کند و جنگنده‌های رادارگریز و موشک‌هایش را به نمایش بگذارد، دو موشک بالستیک کوتاه‌برد به سمت دریا در سواحل شرقی خود شلیک کرد.

چهارمین پرتاب پیونگ یانگ روز شنبه در حالی انجام شد که آمریکا و کره جنوبی رزمایش «سپر آزادی اولچی»، بزرگ‌ترین رزمایش نظامی مشترک پنج سال، اخیر را برگزار می‌کنند.

این رزمایش مشترک ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی و ژاپن با بازدید کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، از کره جنوبی در این هفته آغاز شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز جمعه نیز رزمایش مشترک ضدزیردریایی را نیروهای دریایی کره جنوبی، ایالات متحده آمریکا و ژاپن در حالی برگزار کردند که مقام‌های کره جنوبی هفته پیش مدعی شدند نشانه‌هایی مبنی بر تلاش پیونگ یانگ برای آماده‌سازی شلیک موشک بالستیک از زیردریایی در اختیار دارند.

کامالا هریس روز پنجشنبه بعد از ورود به سئول، با یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، دیدار کرد و به منطقه غیرنظامی که دو کره را تقسیم می‌کند رفت.

او در این دیدار گفت: «واشنگتن برای تضمین تعهد امنیتی خود به متحد آسیایی‌اش، هرچه در توان دارد کمک خواهد کرد.»

کره شمالی و جنوبی وارد مسابقه تسلیحاتی منطقه‌ای شده‌اند که در عین افزایش قابل‌ملاحظه هزینه‌های تسلیحاتی و نظامی، به تنش در شبه‌جزیره کره نیز دامن زده است.

به‌مناسبت هفتادوچهارمین سالگرد نیروهای مسلح کره جنوبی، یون آنچه «تحریک‌های نظامی اخیر کره شمالی» خواند محکوم کرد و متعهد شد که رزمایش‌های مشترک با ایالات متحده آمریکا را تقویت کند. این در حالی است که ایالات متحده آمریکا برای کمک به کره جنوبی به منظور مقابله با تهدیدهای ناشی از حمله احتمالی همسایه شمالی، حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ سرباز در این کشور مستقر کرده است.

این نخستین سفر هریس به کره جنوبی از زمان تصدی او در سمت معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود.

بیشتر از جهان