نخست‌وزیر پاکستان عمران خان را «بزرگ‌ترین دروغگوی روی زمین» خواند

شهباز شریف گفت عمران خان ضربه مهلکی به اقتصاد پاکستان وارد کرده است

شهباز شریف عضو یکی از خانواده‌های قدرتمند پاکستان است که از سال‌ها پیش، در مسندهای مهم دولتی بوده است-AFP

 

شهباز شریف، نخست‌وزیر ۷۰ ساله پاکستان، عمران خان، نخست‌وزیر پیشین این کشور، را «بزرگ‌ترین دروغگوی روی زمین» دانست و گفت او در دوران حکمرانی‌اش بر پاکستان، ضربات سنگین اقتصادی به این کشور وارد کرده است.

گاردین روز سه‌شنبه ۱۲ مهر به نقل از شهباز شریف نوشت: «وجهه کشور من به‌دلیل دروغ‌هایی که [عمران خان] به‌دلیل منافع شخصی می‌گوید، به‌شدت آسیب دیده است.»

پاکستان در بدترین بحران اقتصادی به سر می‌برد و سیل اخیر، که ۱۶۰۰ کشته به جا گذاشت و هزاران نفر را آواره کرد، ضربه‌ای مهلک بر پیکر اقتصاد این کشور وارد کرده است. در این بین، عمران خان، که مخالف سیاسی خانواده شریف است، تلاش می‌کند به دولت شهباز شریف فشار بیشتری بیاورد.

نخست‌وزیر پاکستان گفت عمران خان شخصی «دروغگو و شیاد» است و تلاش می‌کند با سم‌‌پاشی، جامعه پاکستان را به سمت قطبی شدن، که برای آینده خطرناک است، هدایت کند.

شهباز شریف، برادر کوچک‌تر نوازشریف و عضو یکی از خانواده‌های قدرتمند پاکستان است که سال‌ها در مسندهای مهم دولتی بوده‌اند.

شهباز شریف در مورد نحوه مدیریت پاکستان در دولت عمران خان گفت: «فقط می‌توان او را بی‌تجربه‌ترین، خودمحورترین، خودخواه‌ترین و نابالغ‌ترین  سیاستمدار تاریخ توصیف کرد.»

عمران خان در ماه آوریل و پس از آنکه از پارلمان پاکستان رای اعتماد کسب نکرد، از قدرت کنار گذاشته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عمران خان ادعا کرد که در نتیجه توطئه‌ای که آمریکا پشت آن است، از قدرت کنار زده شد. او در این مدت، چند تظاهرات بزرگ علیه دولت شهباز شریف سازماندهی و تهدید کرد که هوادارانش از شهرهای مختلف به اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، سرازیر خواهند شد.

در تازه‌ترین مورد نیز عمران خان از برگزاری تظاهرات بزرگ و میلیونی در سراسر پاکستان خبر داده است. قرار است هواداران خان در شهرهای بزرگ از جمله اسلام‌آباد تجمع برگزار کنند. خان دولت شهباز شریف را «دست‌نشانده آمریکا» می‌داند و مدعی است که این دولت مملو از فساد است.

عمران خان دارد خود را برای شرکت در انتخابات آتی پاکستان آماده می‌کند که در اکتبر ۲۰۲۳ برگزار می‌شود. او از هم‌اکنون تلاش‌هایش برای جلب حمایت مردم و کسب کرسی در پارلمان پاکستان را دوچندان کرده است.

شهباز شریف می‌گوید عمران خان ضمن اینکه به پاکستان ضربه مهلک اقتصادی وارد کرده، روابط این کشور با آمریکا را نیز خراب کرده است. شریف در اواخر سپتامبر و با حضور در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، ملاقات کرد. چند روز پیش از این ملاقات، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود که بایدن پرداخت ۴۵۰ میلیون دلار کمک مالی آمریکا به پاکستان برای تقویت ناوگان هواپیماهای نظامی اف ۱۶ این کشور را تایید کرده است.

در اول اکتبر، دادگاه عالی پاکستان حکم بازداشت عمران خان را به اتهام تهدید یک قاضی زن و نقض قانون اساسی، صادر کرد. براساس این حکم، عمران خان باید بازداشت شود، اما با گذشت چهار روز، این حکم هنوز اجرا نشده است.

مولانا فضل‌الرحمان، رهبر جمعیت علمای پاکستان و از مخالفان سیاسی عمران خان، به گاردین گفت براساس حکم دادگاه عالی پاکستان، عمران خان باید اکنون پشت میله‌های زندان می‌بود. او از تعلل دولت پاکستان در بازداشت عمران خان انتقاد کرد و گفت خان به‌دلیل نقض قانون اساسی، باید بازداشت شود.

تنش سیاسی در پاکستان به تشدید بحران اقتصادی در این کشور منجر شده است. عمران خان و میلیون‌ها هوادارش دولت شهباز شریف را به فساد متهم می‌کنند و با ایجاد چالش‌های جدید در تلاش‌اند از تثبیت قدرت دولت شریف جلوگیری کنند.

در کنار بحران سیاسی و اقتصادی، وضعیت امنیت پاکستان نیز هر روز وخیم‌تر می‌شود. تحریک طالبان پاکستان آتش‌بس نامحدود با حکومت پاکستان را نقض کرده و به حمله‌های چریکی روی آورده است. ارتش آزادی‌بخش بلوچستان نیز حمله به قرارگاه‌های نظامی، کمین و ربودن افسران امنیتی پاکستان را افزایش داده است.

در کنار این تهدیدها، گروه تروریستی داعش خراسان نیز هر‌از‌گاهی به قرارگاه‌های نظامیان پاکستان در ایالت خیرپختون‌خواه حمله می‌کند.

شهباز شریف، که به گفته خودش دولتی فاسد و غرق در بحران اقتصادی را به ارث برده است، باید ضمن ترمیم روابط با غرب، توقع‌های مردم گرفتار بحران اقتصادی بی‌سابقه را نیز برآورده کند در انتخابات سال آینده، رای کافی برای ادامه حضورش بر مسند نخست‌وزیری پاکستان را به دست آورد.