مصطفی آل‌احمد به شش سال و چهار ماه حبس محکوم شد

آل‌احمد همچنین محکوم به پرداخت جریمه نقدی شده، و از خروج از کشور و فعالیت اجتماعی، سیاسی و مجازی منع شده است 

مدیر سازمان حقوق بشر ایران: «بازداشت رسول‌اف و آل‌احمد نشانگر تزلزل حکومتی است که هیچ‌گونه ابراز عقیده از جانب منتقدان را تحمل نمی‌کند.-ایندیپندنت فارسی

مصطفی آل‌احمد، نویسنده و کارگردان که به دلیل بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» و حمایت از مردم دستگیر شده بود، به شش سال و چهار ماه حبس تعزیری، پرداخت جریمه نقدی، ممنوعیت خروج از کشور، و ممنوعیت فعالیت سیاسی، اجتماعی و مجازی محکوم شده است. 

آل‌احمد به سه سال و هشت ماه حبس تعزیری بابت اتهام «اجتماع و تبانی»، هشت ماه حبس تعزیری بابت «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، و دو سال حبس تعزیری و پرداخت ۱۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی بابت «نشر اکاذیب» محکوم شده است. مجازات تکمیلی او، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، منع عضویت در گروه‌های اجتماعی و سیاسی، و ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مصطفی آل‌احمد همراه با محمد رسول‌اف، دیگر کارگردان منتقد، دستگیر شده بود که او هم از امضاکنندگان بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» بود. جعفر پناهی، کارگردانی که سال‌ها است تحت پیگرد قضایی جمهوری اسلامی قرار دارد، نیز پیش از آنان دستگیر شده بود. بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» در روز هشتم خرداد ۱۴۰۱، در پی اعتراضات مردمی پیرامون فروریختن ساختمان متروپل آبادان منتشر شد و در آن بیش از ۱۰۰ نفر از سینماگران ایرانی از نیروهای نظامی خواستند که دست از سرکوب مردم بردارند و «به آغوش ملت بازگردند». خبرگزاری‌های حکومتی رسول‌اف و آل احمد را به «ارتباط با ضدانقلاب» و «بر هم زدن امنیت روانی در جامعه» در پی ماجرای آبادان، متهم کرده بودند.

ده‌ها تن از چهره‌های بنام سینمای ایران، از جمله اصغر فرهادی، کارگردان و برنده دو جایزه اسکار، و فاطمه معتمدآریا، بازیگر پرسابقه تئاتر و سینما، خواهان آزادی آل‌احمد و رسول‌اف شده‌اند.