خامنه‌‌ای سکوتش را شکست؛ دفاع مطلق از سازمان سرکوب و تهدید معترضان

علی خامنه‌ای همچون گذشته غرب را مهم‌ترین عامل اعتراض‌ها در ایران معرفی کرد

علی خامنه‌ای طبق معمول حاضر نشد مسئولیت وضعیتی را که به خیزش ملی مردم ایران منجر شد، بپذیرد- AFP

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، پس از ۱۷ روز سکوت، سرانجام به خیزش ملی مردم ایران واکنش نشان داد و ضمن محکوم کردن کلیه معترضان و حامیان اعتراض‌ها، از تمام اجزای ماشین سرکوب جمهوری اسلامی به طور مطلق دفاع کرد.

خامنه‌ای روز دوشنبه، ۱۱ مهر، در سخنانی که در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح ایراد کرد، بی‌آنکه برای ادعای خود سند و مدرکی ارائه کند، چون همیشه آمریکا، اسرائیل  و دیگر «دشمنان» جمهوری اسلامی را عامل این خیزش ملی دانست.

او افزود که در جریان قتل مهسا امینی، «دل ما هم سوخت»، اما واکنش به این حادثه را «عادی و طبیعی» ندانست و این‌ را که «عده‌ای بیایند خیابان‌ها را ناامن کنند، قرآن آتش بزنند، حجاب از سر زن محجبه بکشند، مسجد و حسینیه و خودرو مردم را به آتش بکشند»، از مصادیق این واکنش‌های «غیرعادی» برشمرد.

او خیزش ملی مردم ایران را هم «اغتشاش» نامید و گفت که این حرکتی «برنامه‌ریزی‌شده» بود و «حقوق‌بگیران» آمریکا و اسرائیل و برخی از ایرانی‌های «خائن» در خارج به آن‌ها کمک کرده‌اند.

خامنه‌ای با انتقاد از مواضع کشور‌های غربی درباره سرکوب این اعتراض‌ها در ایران، گفت: «اظهار تاسف آمریکایی‌ها برای از دنیا رفتن یک دختر دروغ است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد پشت «تهمت‌هایی» که در جریان قتل مهسا امینی به یک سازمان [گشت ارشاد] زده شد، «هیچ منطقی وجود ندارد» و عامل آن «جز دستگاه‌های جاسوسی خارجی» نیست.

خامنه‌ای کشور‌‌های خارجی را هم متهم کرد که برای «تعطیلی دانشگاه‌ها و ناامنی خیابان‌ها و درگیر شدن مسئولان با مسائل جدید» برنامه‌ریزی کرده‌اند. او همچنین ادعا کرد که «آمریکا فقط مخالف جمهوری اسلامی نیست و با ایران قوی و مستقل نیز مخالف است. آن‌ها به دنبال ایران دوران پهلوی‌اند که همچون گاو شیرده مطیع اوامر آن‌ها بود.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: «پشت‌صحنه قضایای اخیر این زورگویان قرار دارند و دعوا سر از دنیا رفتن یک دختر جوان یا سر با حجاب و بدحجابی نیست. خیلی از کسانی که حجاب کامل ندارند، جزو هواداران جدی جمهوری اسلامی‌اند و در مراسم مختلف شرکت می‌کنند.»

بخش دیگری از سخنان خامنه‌ای مربوط به معترضان در خیابان‌ها بود که درباره آن‌ها گفت: «این کسانی که در خیابان‌ها فساد و تخریب می‌کنند، همه یک حکم ندارند. برخی جوانان و نوجوانانی‌اند که بر اثر هیجان ناشی از تماشای یک برنامه اینترنتی به خیابان می‌آیند. چنین افرادی را می‌توان با یک تنبیه متوجه کرد که اشتباه می‌کنند.»

او ادعا کرد که معترضان عده‌ای اندک و اغلب «منافقان، تجزیه‌طلبان، سلطنت‌طلبان و خانواده‌ ساواکی‌های منفور»اند.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنان خود، از قوه قضاییه خواست تا «به تناسب مشارکت در تخریب‌ها و ضربه به امنیت خیابان‌ها، مجازات تعیین و آن‌ها را محاکمه کند».

خامنه‌ای در سخنان خود، برخی مقام‌های جمهوری اسلامی و چهره‌های سرشناس هنری و ورزشی را هم به باد انتقاد گرفت و گفت که آن‌ها باید «کار خود را جبران و صریحا اعلام کنند با آنچه اتفاق افتاد و با برنامه دشمن خارجی، مخالف‌اند.»

او اضافه کرد: «از نظر من، موضع‌گیری‌های این‌ها [ورزشکاران و هنرمندان ] در این قضیه هیچ اهمیتی ندارد و نباید در مورد آن ها حساسیت به خرج داد.»

رهبر جمهوری اسلامی از نیروهای مسلح هم دفاع کرد و گفت: «تضعیف نیروهای مسلح تضعیف امنیت کشور است و کسی که به پاسگاه پلیس یا پایگاه بسیج حمله می‌کند یا در سخنان خود به ارتش یا سپاه طعنه می‌زند، به امنیت کشور حمله می‌کند.»