سخنگوی وزارت امور خارجه: همچنان امکان احیای برجام وجود دارد

ناصر کنعانی: آزادی باقر نمازی با موضوع آزادسازی اموال بلوکه‌شده ایران ارتباطی ندارد

«آزادی زندانیان به صورت انسان‌دوستانه و در چارچوب خاص خود از طریق واسطه‌ها با آمریکا، در حال مذاکره بود» - AFP

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه، ۱۱ مهر، در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران، اعلام کرد که در نیویورک گفت‌وگوهای دو و چندجانبه‌ای برگزار و از طریق واسطه‌ها، پیام‌هایی بین ایران و آمریکا ردوبدل شده است. او تاکید کرد امکان و فرصت برای توافق و ازسرگیری اجرای برجام همچنان وجود دارد و «در صورتی که طرف مقابل، مشخصا دولت آمریکا، اراده سیاسی خود را بروز دهد، ممکن است این توافق در زمان کوتاهی شکل بگیرد».

به گزارش سایت انتخاب، کنعانی درباره اظهارات وزیر خارجه قطر در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان، مبنی بر آمادگی طرف آمریکایی برای رایزنی به منظور حصول توافق گفت: «در موضوع مذاکرات برای رفع تحریم‌ها، تلاش‌ها از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی و برخی واسطه‌ها از جمله وزرای خارجه کشورهای همسایه در جریان است. اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل هم فرصت خوبی برای برگزاری یکسری مذاکرات جانبی بود. برای دستیابی به توافق خوب، قوی و پایدار مصمم‌ایم، به روند گفت‌وگوها پایبندیم و همچنان در روند مذاکرات و تبادل پیام حضور داریم.»

او در خصوص گمانه‌زنی‌ها مبنی بر به بن‌بست رسیدن برجام، مدعی شد: «من واژه بن‌بست را تایید نمی‌کنم؛ زیرا روند تبادل پیام‌ها ادامه دارد. ما در طرف مقابل وجود اراده سیاسی را شاهد نیستیم و تحریم‌های جدید هم دال بر همین فقدان اراده است. از طرفی، ما ارسال پیام‌ها را شاهدیم و از طرفی تحریم‌های جدید علیه ایران را. این نشانه دوگانگی دولت آمریکا است و در سایه تحریم، هم مذاکرات به نتیجه‌ نخواهد رسید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته‌های او در شرایطی است که یک دیپلمات ارشد اروپایی روز پنجشنبه، هفتم مهر، به وب‌سایت آکسیوس گفت که «خواست ایران برای توقف تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ردپای اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده آخرین مانع بزرگ سر راه احیای برجام است». به گفته این دیپلمات، مقام‌های اروپایی که در نیویورک با رئیسی و سایر مقام‌های جمهوری اسلامی دیدار کردند، توضیح دادند که تحقیقات فقط زمانی متوقف می‌شود که ایران درباره اورانیوم کشف شده توضیحاتی منطقی به آژانس بدهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از گفته‌هایش، درباره آزادی باقر نمازی و آزاد شدن پول ایران گفت:‌ «این آزادی در چارچوب انسان‌دوستانه صورت گرفت. ایشان در چهار سال گذشته در خارج از زندان اما ممنوع‌الخروج بود. حالا اجازه خروج از کشور به ایشان داده شد که با هیچ موضوع دیگری مرتبط نبوده است.»

او درباره سیامک نمازی نیز افزود: «او حکم زندان داشت و در حال طی کردن دوران محکومیتش است؛ با این حال برای همراهی با پدرش آزاد شد و بعد از پایان دوران مرخصی، به زندان برمی‌گردد. این موضوع‌ها به مسائل مالی ربطی ندارد.»

کنعانی ادعا کرد: «آزادی زندانیان به صورت انسان‌دوستانه و در چارچوب خاص خود از طریق واسطه‌ها با آمریکا، در حال مذاکره بود. ایران این موضوع را به بحث‌های دیگر و مذاکرات هسته‌ای پیوند نزد و می‌توانست زودتر صورت بگیرد. اینکه در این مقطع صورت گرفت، ارتباطی به این موضوع ندارد.»

 پیش‌تر پایگاه خبری نورنیوز، وب‌سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، نوشته بود: در هفته‌های اخیر «با وساطت یکی از کشورهای منطقه، مذاکرات فشرده‌ای درباره آزادی زندانیان و آزادسازی میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدودشده ایران» در جریان بود.

 با این حال شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در توییتی، گزارش‌های منتشرشده از سوی برخی «منابع ایرانی» مبنی بر آزاد شدن و انتقال پول‌های مسدودشده ایران در ازای آزادی باقر و سیامک نمازی را «کاملا کذب» توصیف کرد. رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، هم با انتشار توییتی در حساب کاربری‌ خود، به آزادی سیامک و باقر نمازی از زندان واکنش نشان داد و نوشت دولت آمریکا تا زمانی که تمامی شهروندان زندانی‌شده‌اش در ایران آزاد نشوند، آرام نخواهد گرفت.

سیامک نمازی که حدود هفت سال پیش بازداشت شد، قدیمی‌ترین زندانی دوتابعیتی در ایران به‌حساب می‌آید. او از جمله بازرگانان آمریکایی بود که برای امضای توافق برجام به‌نفع جمهوری اسلامی تلاش کرد و پس از انعقاد این قرارداد، در تیر ۱۳۹۴، به ایران بازگشت اما بازداشت و زندانی شد. پدر او، باقر نمازی، هم که برای پیگیری وضعیت فرزندش به ایران رفت، در اسفندماه همان سال بازداشت شد. هر دو آن‌ها بعدا در دادگاه انقلاب تهران به‌ ریاست قاضی صلواتی، به اتهام آنچه «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» عنوان شد، به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.