حامد اسماعیلیون خطاب به جهان: صدای انقلاب ایران را بشنوید

اسماعیلیون پنج خواسته را مقابل دولت‌های جهان گذاشت؛ از جمله اخراج عوامل و بستگان مقامات جمهوری اسلامی

حامد اسماعیلیون،‌ نویسنده ایرانی-کانادایی و سخنگوی انجمن جان‌باختگان پرواز ۷۵۲، روز شنبه در گردهمایی بیش از ۵۰ هزار نفر در ریچموند هیل، واقع در حومه‌ شمالی تورنتوی کانادا، سخنرانی کرد و چهار خواست مشخص پیش روی دولت‌های جهان گذاشت.

آقای اسماعیلیون که همسر و دختر خود را در پرواز ۷۵۲ اوکراینی که به دست سپاه پاسداران سرنگون شد، از دست داده است به یکی از چهره‌های اصلی مخالف جمهوری اسلامی بدل شده و از سازمان‌دهندگان اصلی رشته تظاهرات سراسری روز اول اکتبر بود که به طور همزمان در بیش از ۱۵۰ شهر جهان برگزار شدند.

او در این سخنرانی، جنایات جمهوری اسلامی ایران از روز اول موجودیتش تاکنون را برشمرد؛ از آتش زدن سینما رکس تا ترور شاپور بختیار و فریدون فرخزاد تا کشتن ندا و نیکتا و نوید و مهسا و بازداشت شروین حاجی‌پور، خواننده ترانه فراگیر «برای» که این روزها به سرود تجمعات تبدیل شده است.

اسماعیلیون این چهار خواست مشخص را خطاب به سیاستمداران جهان مطرح کرد: توقف مذاکرات با جمهوری اسلامی؛ اخراج عوامل جمهوری اسلامی و بستگان مقامات آن؛ قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی؛ و کمک به ایرانیان برای دسترسی به اینترنت آزاد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات برجام ماه گذشته نزدیک به نتیجه و رسیدن به توافق بودند اما خواست جدیدی از سوی جمهوری اسلامی مطرح شد که باعث شد به‌ بن‌بست بخورند: بسته شدن پرونده تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راجع به اورانیوم پیداشده در مکان‌های اعلام‌ناشده هسته‌ای در ایران. با این وجود آمریکا و سایر کشورهای درگیر این مذاکرات هنوز اعلام خروج نکرده‌اند و واشنگتن مشخصا به این درخواست پاسخ منفی داده است. 

سپاه پاسداران در زمان دولت دونالد ترامپ در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار داده شد و دولت جو بایدن نیز در مقابل خواست حکومت ایران برای حذف آن مقاومت کرده است. دولت کانادا اما هنوز سپاه را تروریستی اعلام نکرده و این موضوع خواست اسماعیلیون است؛ کانادا تنها نیروی قدس سپاه پاسداران را در گروه‌های تروریستی طبقه‌بندی کرده است. 

اسماعیلیون در بخشی تاثیر گذار از سخنان خود خطاب به جهانیان گفت: «صدای انقلاب ایران را بشنوید! انقلاب ایران خواسته مردم ایران است و به ثمر خواهد نشست. مردم ایران طرفداران این حکومت را نمی‌بخشند. مردم ایران از قاتلین فرزندان‌شان نمی‌گذرند. ما مردم ایران نه فراموش می‌کنیم، نه می‌بخشیم.» او تاکید کرد: «جمهوری اسلامی معنای ایران نمی‌دهد. جمهوری اسلامی جز مافیای قتل و کشتار چیز دیگری نیست.»

حامد اسماعیلیون قرار است روز سه‌شنبه، چهارم اکتبر، که مصادف با هزارمین روز سرنگونی هواپیمای ۷۵۲ است در مجلس کانادا در اتاوا حاضر شود.