از اندونزی تا کانادا؛ تجمع‌های گسترده در همبستگی با مردم ایران

روز شنبه در همبستگی با اعتراض‌های مردمی در ایران، در بیش از ۱۵۰ شهر جهان تجمع برگزار شد

روز شنبه اول اکتبر، روز بزرگ همبستگی با حرکت انقلابی مردم ایران در سراسر جهان نام گرفته است و در حالی که در قاره آمریکا صبح و در اروپا نخستین ساعات بعدازظهر بود تجمع‌هایی در بسیاری از کشورهای جهان برگزار شد. 

در مجموع، تجمع‌هایی در بیش از ۱۵۰ شهر جهان سازماندهی شده است، در سراسر اروپا و آمریکای شمالی و همچنین در ترکیه، ژاپن، کره جنوبی،‌ اندونزی، استرالیا و نیوزیلند. در روزهای گذشته، تجمع‌های ابراز همبستگی در کشورهایی در آمریکای لاتین همچون شیلی و مکزیک نیز برگزار شد.

حامد اسماعیلیون، نویسنده ایرانی که همسر و دخترش را در سقوط هواپیمای اوکراینی از دست داد، نقش مهمی در برگزاری این تجمع‌های هماهنگ داشته است.

شعار «زن، زندگی، آزادی» روز شنبه در شهرهای سراسر دنیا از رم، زوریخ، پاریس و لندن گرفته تا سئول، اوکلند، ملبورن و سیدنی طنین‌انداز شد. در ادامه روز، تجمع‌هایی نیز در ده‌ها شهر آمریکا و کانادا نیز برگزار خواهد شد.

در ایران نیز تجمع‌های خیابانی ادامه دارد و تلاش‌ها برای اعتصاب سراسری قوت گرفته است. در استان کردستان و شهرهای کردنشین سایر استان‌ها نیز بسیاری از مغازه‌ها تعطیل کرده‌اند. طبق اسنادی که به رویت ایندیپندنت فارسی رسیده است، مدیران برخی شرکت‌ها کوشیده‌اند به کارمندان در مورد شرکت در اعتصاب و حمایت از جنبش اعتراضی در رسانه‌های اجتماعی هشدار دهند. اما برخی کارفرمایان نیز وعده حمایت از کارمندان در صورت مشارکت در اعتصاب را داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز جمعه یکی از خشونت‌بارترین روزهای اعتراض‌ها در شهر زاهدان در استان سیستان و بلوچستان بود و پلیس به روی نمازگزاران آتش گشود. تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان از جمله دلایل شورش مردم بود که با سرکوب شدید پلیس مواجه شد. مردم زاهدان یک کلانتری را آتش زدند و در همین روز، فرمانده واحد اطلاعات محلی سپاه پاسداران در سیستان و بلوچستان کشته شد.

تجمع‌‌های حمایتی ایرانیان در سراسر جهان ادامه دارد. در اوکلند، پرجمعیت‌ترین شهر نیوزیلند، صدها نفر به‌رغم بارش باران بیرون آمدند و شعارهایی همچون «زن، زندگی، آزادی»، «دموکراسی برای ایران»، «آزادی برای ایران» و «عدالت برای ایران» سر دادند.

در جاکارتا، پایتخت اندونزی، گروهی از ایرانیان گرد آمدند و شعارهایی همچون «مرگ بر جمهوری اسلامی»،‌ «مرگ بر خامنه‌ای» و «خامنه‌ای قاتله، ولایتش باطله» دادند.

در سیدنی، پرجمعیت‌ترین شهر استرالیا، گروهی با شعارهایی همچون «مرگ بر خامنه‌ای»، «مهسا امینی، نامش را بگو» و «دموکراسی برای ایران، تروریست‌ها بیرون از ایران» گرد آمدند. شرکت‌کنندگان در تجمع سیدنی ترانه «برای...» شروین حاجی‌پور را نیز خواندند که اکنون در بازداشت به سر می‌برد. در سایر شهرهای استرالیا همچون آدلاید، بریزبن، ملبورن و پِرت نیز تجمع‌هایی برگزار شده است. تصاویری که از تجمع شهر پِرت منتشر شده است حاکی از حضور صدها نفر است. در بریزبن، راهپیمایی خیابانی با طبل و شعارهایی همچون «عدالت برای ایران» و «نه به دیکتاتور» برگزار شد و در تجمع شهر آدلاید شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر داده شد.

در سئول، پایتخت کره جنوبی، گروهی با با بالا بردن پلاکاردهایی، شعارهایی همچون «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه» و «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک» دادند. در توکیو، پایتخت ژاپن، نیز تجمع‌های مشابهی برگزار شد و شرکت‌کنندگان به زبان‌های فارسی و ژاپنی شعار دادند از جمله «مرگ بر خامنه‌ای» و «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه».

در تجمع لندن، پایتخت بریتانیا، شعار «با اینکه دوریم از وطن، پشت شماییم هموطن» به گوش رسید که با استقبال گسترده‌ای در ایران مواجه شد.

در ایتالیا، تجمع‌هایی در چندین شهر برگزار شده است. در رم، پایتخت این کشور، چند هزار نفر گرد آمدند و به زبان‌های فارسی و ایتالیایی شعار دادند، از جمله «می‌کشم، می‌کشم هر آنکه خواهرم کشت». تجمع‌های همبستگی در شهرهای دیگری همچون میلان و ناپل نیز برگزار شدند. در روزهای گذشته، سایر شهرهای ایتالیا همچون تورین و فلورانس نیز شاهد برگزاری تجمع‌هایی بودند.

در بروکسل، پایتخت بلژیک، به گفته حاضران در محل، که با ایندیپندنت فارسی صحبت کردند، حدود ۳۰۰۰ نفر در تجمع‌ها شرکت کردند.

در آمستردام، مهم‌ترین شهر هلند، صدها نفر با پرچم‌ سه‌رنگ ایران (بدون آرم جمهوری اسلامی و بعضا با آرم شیر و خورشید) و پلاکاردهای گوناگون بیرون آمدند. در ویدیوهای منتشرشده، شعارهایی همچون «مرگ بر اصل ولایت فقیه» شنیده می‌شود.

در صوفیه، پایتخت بلغارستان، تجمع چند ده نفر از ایرانیان با شعارهایی همچون «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» و «این آخرین پیامه، هدف خود نظامه» برگزار شد.

فیلم‌هایی از برگزاری تجمع در فرانکفورت و کارلسروهه در آلمان؛ بوداپست، پایتخت مجارستان؛ استکهلم، پایتخت سوئد، نیز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.