موشک‌پرانی کره شمالی در آستانه سفر کامالا هریس به کره جنوبی

رزمایش مشترک کره جنوبی و ایالات متحده قرار است به مدت چهار روز از ۲۶ تا ۲۹ سپتامبر برگزار شود

کره جنوبی اقدام همسایه شمالی خود را عملی به‌شدت تحریک‌آمیز دانست که صلح و امنیت شبه‌جزیره کره و جامعه بین‌المللی را تهدید می‌کند- AFP

کره شمالی روز یکشنبه، ۲۵ سپتامبر (سوم مهر)، به سمت دریایی در سواحل شرقی خود، یک موشک بالیستیک شلیک کرد.

به گزارش رویترز، این اقدام پیونگ یانگ درست پیش از شروع مانورهای نظامی برنامه‌ریزی‌شده کره جنوبی و ایالات متحده انجام گرفت. در جریان این رزمایش، قرار است کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، هم از منطقه بازدید کند.

ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای درباره پرتاب موشک بالیستیک از سمت پیونگ یانگ، اعلام کرد: «این اقدام کره شمالی عملی به‌شدت تحریک‌آمیز است که صلح و امنیت شبه‌جزیره کره و همچنین جامعه بین‌المللی را تهدید می‌کند.»

بنا بر اطلاعاتی که در بیانیه ارتش کره جنوبی آمده، موشک بالیستیک کوتاه‌برد کره شمالی از نزدیکی منطقه تائچون در استان پیونگیان شمالی درست قبل از ساعت ۷ صبح شلیک شده و حدود ۶۰۰ کیلومتر در ارتفاع ۶۰ کیلومتری، پرواز کرده است.

پس از این پرتاب، کیم سونگ کیوم، رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، و پل لاکامرا، فرمانده نیروهای آمریکایی در کره جنوبی، در مورد این وضعیت گفت‌وگو و بر آمادگی خود برای پاسخ به هرگونه تهدید یا تحریک کره شمالی تاکید کردند.

شورای امنیت ملی کره جنوبی نیز جلسه‌ای اضطراری برگزار کرد. این شورا پرتاب موشک را به عنوان نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و اقدامی توجیه‌ناپذیر و تحریک‌آمیز محکوم کرد.

دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی نیز اعلام کرد که یون سوک یول، رئیس‌جمهوری این کشور، که اواخر وقت شنبه پس از سفر به بریتانیا، ایالات متحده و کانادا، به سئول بازگشته است، در جریان پرتاب این موشک قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، یاسوکازو هامادا، وزیر دفاع ژاپن، گفت که این کشور تخمین می‌زند موشک کره شمالی به حداکثر ارتفاع ۵۰ کیلومتری رسیده و ممکن است در مسیری نامنظم پرواز کرده باشد. به گفته او، این پرتاب خارج از منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن بود و هیچ گزارشی مبنی بر ایجاد مشکل در حمل‌ونقل هوایی یا دریایی وجود ندارد.

هامادا در ادامه افزود: «اگر پرتاب موشک‌های کروز را نیز در نظر بگیریم، این نوزدهمین شلیک کره شمالی محسوب می‌شود که در این فاصله زمانی کوتاه بی‌سابقه است. این اقدام کره شمالی تهدیدی برای صلح و امنیت کشور ما، منطقه و جامعه بین‌المللی است و چنین اقدامی هم‌زمان با تهاجم به اوکراین بخشش‌ناپذیر است.»

او افزود که ژاپن اعتراض خود را از طریق سفارت کره شمالی در پکن به این کشور اعلام کرده است.

از سوی دیگر، فرماندهی هند و اقیانوسیه ایالات متحده در بیانیه‌ای که پس از شلیک این موشک منتشر شد، ضمن تایید مجدد تعهد ایالات متحده به دفاع از کره جنوبی و ژاپن، اعلام کرد که در حال مشورت با متحدانش است.

در این بیانیه آمده است: «با اینکه بر اساس ارزیابی‌های ما، این شلیک تهدیدی فوری برای کارکنان و قلمرو ایالات متحده یا متحدان ما ایجاد نمی‌کند، چنین اقدامی هشداری درباره برنامه‌های غیرقانونی تسلیحات کشتارجمعی و موشک‌های بالیستیک کره شمالی است.»

پرتاب موشک از سمت کره شمالی پس از ورود ناو هواپیمابر آمریکایی یواس‌اس رونالد ریگان به کره جنوبی انجام شد. این ناو برای شرکت در رزمایشی مشترک با نیروهای کره جنوبی وارد سئول شد؛ رزمایشی که طبق برنامه‌ریزی، قرار است به مدت چهار روز از ۲۶ تا ۲۹ سپتامبر، انجام شود.

پس از شلیک هشت موشک بالیستیک کوتاه‌برد طی یک روز در اوایل ژوئن، این اولین باری است که کره شمالی چنین موشکی شلیک می‌کند.

اقدام‌های کره شمالی سبب شد ایالات متحده به دلیل نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های بیشتری را علیه این کشور درخواست کند. این در حالی است که پیونگ یانگ قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض حق حاکمیت خود برای دفاع شخصی و اکتشاف‌های فضایی می‌داند و آن‌ها را رد و از رزمایش‌های مشترک قبلی ایالات متحده و کره جنوبی به عنوان اثبات سیاست‌های خصمانه آن‌ها انتقاد کرده است.

روسیه و چین نیز از رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا انتقاد کرده و از همه طرف‌ها خواسته‌اند اقدام‌هایی که به افزایش تنش در منطقه منجر می‌شود، انجام ندهند. آن‌ها همچنین خواهان کاهش تحریم‌ها علیه کره شمالی شدند.

رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا پس از آن برنامه‌ریزی شد که کره شمالی در سال ۲۰۲۲، تعداد بی‌سابقه‌ای آزمایش‌ موشکی انجام داد؛ از جمله پرتاب موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۷.

در پاسخ به این اقدام‌ها، ایالات متحده و کره جنوبی اعلام کردند که رزمایش‌های مشترک و نمایش قدرت نظامی را به منظور بازدارندگی پیونگ یانگ، افزایش خواهند داد.

هم‌زمان با این رزمایش، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی روز شنبه، به نقل از ارتش کره جنوبی، گزارش داد که کره شمالی ممکن است برای آزمایش موشک بالیستیک زیردریایی «اس‌ال‌بی‌ام» (SLBM) نیز آماده شود.

بیشتر از جهان