عارف علوی بر توسعه روابط تجاری میان پاکستان و افغانستان تاکید کرد

رئیس‌جمهوری پاکستان: برقراری صلح در افغانستان این کشور را به کریدور اقتصادی منطقه تبدیل می‌کند

رئیس‌جمهوری پاکستان گفت عملی شدن پروژه‌های توسعه‌ای اقتصاد افغانستان و کشورهای همسایه را تقویت می‌کند- PresOfPakistan/Twitter@

عارف علوی، رئیس‌جمهوری پاکستان، روز چهارشنبه، ۶ مهر (۲۸ سپتامبر) گفت که برقراری صلح در افغانستان این کشور را به کریدور تجاری میان کشورهای آسیای مرکزی و آسیای جنوبی تبدیل می‌کند. او بر تلاش برای افزایش مبادلات تجاری میان افغانستان و پاکستان تاکید کرد.

به گزارش رسانه پاکستانی بیزینس رکوردر، رئیس‌جمهوری پاکستان افزود که برای تبدیل افغانستان به چهارراه تجارت میان کشورهای منطقه، نیاز است تا پروژه‌های بزرگ توسعه‌ای از جمله پروژه برق قرقیزستان-تاجیکستان-افغانستان-پاکستان که به «کاسا ۱۰۰۰» مشهور است، اجرایی شود. او همچنین به پروژه خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان و هند یا «تاپی» اشاره کرد و گفت که عملی شدن این پروژه‌ها اقتصاد افغانستان و کشورهای همسایه را تقویت می‌کند.

عارف علوی این سخنان را در ملاقات با عبیدالرحمان نظامی، سفیر تازه پاکستان در افغانستان بیان کرد. عبدالرحمان نظامی حدود یک ماه قبل از طرف وزارت خارجه پاکستان جایگزین منصور احمد خان و سفیر این کشور در کابل شد. منصور احمد خان که کارش را از اوایل ۲۰۲۰ شروع کرده بود، در جریان فروپاشی دولت افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، در کابل حضور داشت و به‌سرعت میان دولت پاکستان و طالبان روابطی نزدیک برقرار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری پاکستان به جانشین منصور احمد خان گفت: «پاکستان و افغانستان روابط مبتنی بر اشتراک‌های تاریخی، فرهنگی و اعتقادی دارند که باید با تمرکز بر تقویت تجارت دوجانبه، ایجاد شبکه‌های بیشتر با جامعه تجاری افغانستان و ساده‌‎سازی ترخیص کالا در مرزها تقویت شود.»

رئیس‌جمهوری پاکستان در حالی بر تقویت و گسترش روابط تجاری پاکستان و افغانستان تاکید می‌کند که اتاق بازرگانی مشترک افغانستان و پاکستان، در ماه فوریه، با انتشار گزارشی اعلام کرد که میزان مبادلات تجاری میان دو کشور از ۲.۵ میلیارد دلار در سال به یک میلیارد دلار کاهش یافته است.

در یک‌ سال سلطه طالبان بر افغانستان، روابط اسلام‌آباد و کابل به دلیل نزدیکی طالبان با دولت پاکستان گسترش یافت، اما تحریم‌‎های ایالات متحده و سازمان ملل متحد بر رهبران طالبان و برخی نهادهای تحت کنترل این گروه، مانع از دادوستد تجاری میان افغانستان و کشورهای جهان شد. دیپلمات‌های پاکستانی در این مدت بارها در نشست‌های بین‌المللی، خواهان برداشته شدن تحریم‌های وضع‌شده بر طالبان شدند و از آمریکا خواستند ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را که تحت‌کنترل طالبان است، آزاد کند.

پاکستان نخستین کشوری بود که پس از فروپاشی دولت افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، با رهبران این گروه روابط سیاسی برقرار کرد و محموله‌های کمک خود را به کابل و چند شهر دیگر افغانستان فرستاد. ژنرال فیض حمید، رئیس پیشین اداره اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌آ)، هم نخستین مقام خارجی بود که پس از بازگشت طالبان به قدرت، در راس یک هیئت نظامی پاکستانی وارد کابل شد و به طالبان در تشکیل کابینه کمک کرد.