بازگشایی راه فراموش شده تجارت بین افغانستان و پاکستان

این گذرگاه در گذشته برای تجارت میلیاردها روپیه کالا استفاده می‌شد

WAKIL KOHSAR / AFP

در پی صدور دستوری برای افتتاح مسیر تجارتی در نزدیکی «شاه سلیم» در مرز میان پاکستان و افغانستان، گفته می‌شود باز شدن این گذرگاه سرنوشت منطقه را تغییر خواهد داد.

افتتاح این جاده باعث گسترش امور تجارت و بهبود وضعیت زندگی ساکنان منطقه خواهد بود و این مسیر به‌عنوان یک مرکز تجاری ظهور خواهد کرد.‌

به‌همین منظور، مراسم ساده اما قابل توجهی در شهر مرزی شاه سلیم، به ریاست سرتاج احمد خان، رئیس اتاق‌های تجارت و صنایع برگزار شد که رئیس گمرک ایالت خیبرپختونخوا، آقای احسان علی شاه، نیز مهمان ویژه‌ این برنامه بود.

پس از قطع نوار راه جدید ترانزیتی افتتاح شد و پس از آن برنامه‌ و نمایش فرهنگی‌ای که آماده شده بود، به اجرا درآمد.

در این مراسم، احسان شاه و سایر کارمندان، سوار بر اسب‌ها مسیر برف‌پوش «دره‌ی پاس» را بازرسی کردند و موضوع افتتاح دفتر، جمع‌آوری گمرکات و سایر امکانات مورد نیاز را مورد بررسی قرار دادند.

احسان شاه، رئیس اتاق‌های تجارت و صنایع، گفت: «مردمان منطقه‌ شاه سلیم و گرم‌چشمه آرزو داشتند این راه تجاری باز شود. افتتاح این جاده باعث تقویت و توسعه‌ تجارت در منطقه می‌شود و افراد محلی از آن سود خواهند برد و این راه به‌عنوان یک مرکز تجاری ظهور خواهد کرد».

سرتاج احمد خان گفت که دولت فدرال برای افتتاح این گذرگاه تجاری بخش‌نامه رسمی صادر کرده و به‌این‌ترتیب باز کردن راه «ارندو» را نیز در نظر گرفته است.

او افزود: «در این مسیر تجارت سنگ‌های گران‌بها، فرش، پشم، گوسفندان نژاد برتر، لباس گرم، انواع گیاهان و بسیاری از کالاهای دیگر وضعیت تجاری و جغرافیایی این منطقه را تغییر خواهد داد».

او همچنین گفت از این گذرگاه در گذشته برای تجارت میلیاردها روپیه کالا استفاده می‌شد، اما متأسفانه سال‌هاست که این مسیر بسته شده‌ است.

به گفته‌ سرتاج احمد خان این دره نزدیک‌ترین راه ارتباطی به تاجیکستان است و از این طریق می‌توان به کشور چین نیز وصل شد.

مردم منطقه از این اقدام حکومت ابراز خرسندی کردند و آن را قدم نخستین در راه توسعه و گسترش امور تجاری قلمداد کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قابل ذکر است که مسیر «شاه سلیم» در گذشته راه ارتباطی پر رفت‌وآمدی بود و در جریان جنگ افغانستان [در برابر اتحاد جماهیر شوروی]، پناهندگان و کالاهای امدادی افغانستان از همین گذرگاه انتقال داده می‌شد.

در گذشته وسایل نقلیه در این جاده عبور و مرور داشتند، اما سال‌هاست که بر اثر ریزش سنگ‌ها این جاده بسته شده است.

همچنین این منطقه دارای قلاده‌های یخی، مارخور و حیوانات وحشی دیگری در بالای کوه‌های برفی است. مردم محل از ادارۀ حیات وحش خواسته‌اند تا برای محافظت از این حیوانات گران‌بها اقدامات عملی انجام دهند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independenturdu.com/

© IndependentUrdu

بیشتر از